Led Zeppelins återförening förevigad - nu släpps Celebration Day

Den 10:e december 2007 äntrade Led Zeppelin scenen på Londons O2 Arena under en hyllningskonsert för Ahmet Ertegun, en kär vän och grundare av Atlantic Records. Därefter följde en drygt två timmar lång tour de force med den bluesiga rock ’n’ roll som varit bandets signum och med all rätt gjort Led Zeppelin till ikoner. Grundarna John Paul Jones, Jimmy Page och Robert Plant fick sällskap på scen av Jason Bonham, son till bortgångne trumslagaren John Bonham, och framförde sedan 16 låtar från sin hyllade repertoar, givetvis inkluderat milstolpar som ”Whole Lotta Love”, ”Rock And Roll”, ”Kashmir” och ”Stairway To Heaven”.

Över 20 miljoner människor hade försökt få tag på biljetter, men bandets första officiella spelning på 27 år sågs av enbart 18000 lyckliga åskådare, som hade haft tur att få biljetter genom ett internationellt lotteri.

Filmen Celebration Day kommer att gå upp på bio över hela världen via Omniverse Vision på 1500 dukar i över 40 länder den 17 oktober. Biljetter kommer att finnas tillgängliga fr o m 13 september via ledzeppelin.com.
Se trailern här - lösenord hatsofftolarry1234

Celebration Day släpps därefter i flertalet video- och audioformat 19 november på Swan Song/Atlantic Records. Exakt produktinformation kommer att presenteras inom kort.

Led Zeppelin har också valts ut som en av mottagarna för 2012 års Kennedy Center Honors. Bandet kommer att motta utmärkelsen på den årliga galan i Washington DC 2 december.

LED ZEPPELIN: Celebration Day

Låtordning: