Mathias Melo släpper debutsingeln “Get Some Sun”

En längtan efter solen och uppskattningen från jamaicanerna på stranden är grunden till Mathias Melos debut. ”Get Some Sun” är en låt som fångar in lyssnaren redan vid det första anslaget, en träffsäker och svängig varm poplåt som direkt sätter sig på hjärnan.

Mathias må göra debut men han är ingen nybörjare när det kommer till musik, vägen fram till ”Get Some Sun” har dock inte varit helt självklar. Vid 19 års ålder var Mathias en stor fotbollstalang, framtiden kändes utstakad när ett provspel för ett kontrakt med en proffsklubb i Portugal erbjöds. Sen kom musiken och vände upp och ner på Mathias tillvaro:

”Jag gick i idrottsklass där fullt fokus var på fotboll, det var allt. Sen hade vi ett projekt där vi skulle se på musikens inverkan på idrotten, jag fick en gitarr i händerna, en klasskompis lärde mig några ackord och sen öppnade sig en ny värld. Jag började känna att jag var ämnad för något annat. Det fanns ett liv därute. Inom fotbollen hade jag konstant blivit bedömd och jämförd med andra, men ingen säger till mig vad jag ska göra när jag skapar musik.”

Nu nästan tio år senare är det alltså dags för debuten, något uppseendeväckande med tanke på att Mathias sedan fem år tillbaka redan kunnat leva på sin musik. Många spelningar, showcases och studiosessions har bidragit till en unik stil som ihop med Mathias unika röst skapar ett sound olikt det mesta. Låten i sig har Mathias haft på lager i över ett år, tills hans träffade producenterna Per Magnusson och Niklas Carson-Mattsson som direkt förstod Mathias och låten:

”Jag skrev låten för över ett år sen, jag skulle på semester till Jamaica om några veckor men just den dagen kändes allt mörkt och deppigt. Så lite på skoj satte jag mig ner och skrev en låt om att längta efter solen och att bara få vara i nuet med de man älskar. Gitarren följde med till Jamaica där jag spelade låten vart vi än kom; hostels, barer eller stränder, det spelade ingen roll. Och alla älskade den, framförallt hos lokalbefolkningen verkade den slå an på något sätt, de kanske har en lite annan inställning till solen och glädjen än vad vi svenskar har.”

Mathias har genom åren lyssnat på massor av olika sorters musik: jazz, reggae, pop, techno, hardcore, soul, funk och Tarantino-soundtracks. Allt har på något sätt påverkat honom och legat till grund för ”Get Some Sun”.

”Jag har helt enkelt plockat russinen ur många kakor” – säger Mathias

”Get Some Sun” släpps den 2/8 av Warner Music Sverige. Under hösten kommer Mathias synas i flera olika sammanhang i radio och TV.

• singel