Mudcrutch - Tom Pettys all star band släpper debutalbum 25 april

Det var en gång ett band som åkte till Hollywood, Los Angeles, tidigt 70-tal för att skaffa sig ett skivkontrakt. Bandet hette, ett par namnbyten senare, Mudcrutch och innehöll en viss herre vid namn Tom Petty. Skivbolaget blev eld och lågor - men ville enbart ha Tom Petty, inte hela bandet. Och resten är vad vi kan kalla historia. Tom Petty är nu en av världens starkaste fixstjärnor inom rockhistorien och har levererat hits som I Won't Back Down, Free Fallin', Mary Jane's Last Dance och American Girl. Av bandets övriga fyra följde Mike Campbell och Benmont Trench med Tom Petty och bildade kompbandet The Heartbreakers. Så sommaren 2007 återförenade Tom Petty Mudcrutch tillsammans med Mike Campbell och Benmont Tench, originalmedlemmen Tom Leadon och Randall Marsh, som anslöt sig till gruppen när Mudcrutch flyttade till Los Angeles. Nu, mer än 30 år senare, släpper Mudcrutch sitt debutalbum. Med både nya Pettylåtar och en handfull covers är den självbetitlade plattan både klassisk rock och en rockklassiker. Se gärna den bifogade trailern, som visar både klipp från förr och nu - och som avslöjar mer än en hemlighet. I dokumentären om Tom Petty, Running down a dream av Peter Bogdanovich, berättas hela historien om ett band som först hette The Sundowners, sedan The Epics och därefter Mudcrutch - husbandet som en gång i tiden huserade på Dub's Diner i hemstaden Gainesville, FL.