Ny video: Susanne Sundfør - Fade Away

Susanne Sundfør släpper musikvideo till "Fade Away", den första singeln från det kommande albumet Ten Love Songs som släpps 16 februari 2015.

"Fade Away" är en 80-talsinspirerad poplåt med Susanne Sundførs fantastiska röst i centrum. Videon är gjord av den Sverigebaserade danska regissören Lærke Herthoni och utspelas i en mörk och okänd värld med Susanne i ett drömlikt tillstånd omgiven av passerande siluetter.

Singeln är, som de flesta av låtarna på det kommande albumet, producerad av Susanne själv. Ten Love Songs är i sin helhet utan tvekan hennes mest övertygande och fullbordade arbete hittills. Hon har skapat en egen ljudbild och gjort allt på sina egna villkor men med viss musikalisk hjälp från både nya och gamla vänner som Anthony Gonzalez från M83, Svein och Torbjörn från Röyksopp, Lars Horntveth från Jaga Jazzist och Trondheim Solister.

Nu i lördags vann Susanne norska P3 Gulds stora artistpris P3 Award. Hon hörs även på Kleerups senaste singel "Let Me In" och gästar Röyksopps  sista album The Inevitable End.