Nytt studioalbum från Tom Petty & The Heartbreakers

TOM PETTY & THE HEARTBREAKERS gick nyligen ut med datumen för sin omfattande 2010 North American tour och passade då på att tillkännage den kommande releasen av Mojo, bandets första studioalbum på åtta år. Albumet beräknas släppas senare under våren, på Reprise Records.

Gäster på turnén blir bland andra My Morning Jacket, Crosby, Stills and Nash, Joe Cocker, ZZ Top och Drive-By Truckers.

Alla biljetter inköpta på nätet till denna turné kommer att inkludera albumet Mojo digitalt, i MP3-format. När fansen köpt biljett online kommer de att mottaga ett email med koder som ger dem möjlighet att ladda ner två låtar från Mojo (“First Flash Of Freedom” och “Good Enough.”) Därefter, samma dag som albumet släpps, kommer biljettköparna få hela albumet skickat till sig digitalt. Dessutom ingår det, med leverans under slutet av turnén, flera låtar som spelats in live under turnén.

Mojo är en talande beskrivning för ett album som kommer från ett band som gör en del av sin mest nydanande musik efter trettio år tillsammans. Good Enough från nya albumet finns nu tillgänglig som stream på tompetty.com
Mer detaljer om det nya albumet kommer snart.

Tom Petty and The Heartbreakers valdes in till Rock and Roll Hall of Fame under 2002, hade så sent som under 2008 sin största – tillika utsålda – turné under sin karriär och utspelade sig direkt efter bandets hyllade framträdande i halvtid på  Super Bowl XLII inför en världspublik på närmare en miljard människor.

TOM PETTY AND THE HEARTBREAKERS släppte sitt debutalbum 1976. De har sedan dess sålt över 60 miljoner album. Tom Petty har mottagit 18 Grammy-nomineringar och fått livstidsutmärkelser såsom Billboard’s Century Award, MTV’s Video Vanguard Award, och blivit invald i Rock and Roll Hall of Fame. Tom Petty, med Heartbreakers som ständiga vapendragare, har blivit en rock and roll-ikon som hyllas av musiker och musikälskare över hela världen. Tom Pettys Sirius/XM radioprogram, Tom Petty’s Buried Treasure, är en otroligt älskad och populär företeelse, där man kan höra Tom Petty spela sina favoriter från sin omfattande privata skivsamling.

Alla livedatum finns på www.livenation.com och senaste informationen om kommande albumet Mojo, om The Highway Companion Fan Club, samt om Tom Petty and the Heartbreakers, återfinns på www.tompetty.com

• tom petty and the heartbreakers
  • rock

Warner Music International, a leading company in national and international repertoire operates through numerous international affiliates and licensees in more than 50 countries.