Oscar Zia släpper ny singel - ”Finns det nån”

Det är bara ett år sen Oscar Zia släppte ny musik, trots detta har det hunnit hända väldigt mycket i den unge Oscars liv. Från den nykära euforin som förra året mynnade ut i EPn ”Din” till ny singeln ”Finns det nån” där fyllehångel har bytts ut mot texter om att gå hem ensam, lite för full med en trasig telefon och känna sig helt ensam.

”Finns det nån” är en låt som är sprungen ur det verkliga livet från en artist som mognat och inte längre vill låta andra definiera hur det ska låta. Samtidigt som den musikaliska utvecklingen gått framåt har livet pågått i hundratio runt Oscar.

När vi spelade in förra EP:n var jag väldigt inställsam och lyssnade mycket på människorna i rummet - hur det skulle mixas, hur hes min röst skulle låta och hur jag skulle uttala orden så att det lät så coolt som möjligt. Den här och de kommande låtarna är resultatet av en mycket mer kompromisslös låtskrivarprocess, men absolut lika ångestfylld, om inte mer.

Singeln som i sitt sound låter mer organisk, större och pampigare än något vi hört från Oscar tidigare för tankarna till klassisk svensk pop. Klubbvänlig och som gjord för att skrikas ut av brustna hjärtan.

- ”Låten är skriven för ett tag sen, men beskriver läskigt nog exakt min situation i livet just nu. Jag skrev väldigt mycket om hur jag trodde att saker skulle bli, och som en jävla spåtant hade jag rätt. Men jag vill aldrig skriva om mina kärleksrelationer igen, för hur mycket ska jag egentligen behöva minnas?

”Finns det nån” är den första singeln av ett antal planerade släpp under hösten. Till våren är tanken att det ska mynna ut i ett album och en större turné.

- Jag vill åka på en stor turné och sjunga mig svettig med mitt grymma band. Och kanske nån gång växa upp och hitta nån form av balans.

"Finns det nån" släpps på alla plattformar den 16/8.