Oscar Zia släpper ny singel – sjunger om känslorna kring uppbrottet från exet

2019 var minst sagt händelserikt för Oscar Zia med flera singelreleaser, podcastdebut och nyheten om en exklusiv vårturné som släpptes i slutet av året. Musiken var både ärligare och mer utelämnande än någonsin samtidigt som hans dåvarande relation tog slut. Något som tydligt återspeglas nya singeln ”Dansar”. En låt om en relation som faller samman när kärleken långsamt dör ut.

För snart två år sedan bytte Oscar språk till svenska och började sakta men säkert bli allt mer personlig i sina texter. Musikskapandet fick en betydande roll för honom med en terapeutisk effekt, ett sätt att hantera med- och motgångar i livet. Den nya singeln ”Dansar” är en brännande upptempo-låt om det smärtsamma uppbrottet från ex-pojkvännen.

Jag har alltid sett mig själv som en person som är bra på att hantera känslor, men insåg under förra året att jag nog mest bara stänger in allt i mig själv. Om inget kommer ut samlas allting på hög inuti, som en stort svart hål, som sen exploderar ut som en elak, ledsen, arg, alltpåengångbomb. Musiken på svenska har blivit en ventil för detta, förra sommaren innebar ett jävligt tufft uppbrott där jag blev sviken av en person jag litade på. ”Dansar” försöker på något sätt förklara känslorna kring allt man känner i en sån situation.” – säger Oscar

Även om ”Dansar” är en personlig känslostorm så är den långt ifrån en ballad. Istället är det en poplåt med högt tempo och en refräng om att fortsätta dansa när allt annat faller samman. En låt som påminner om den musik Oscar släppte under förra året.

- ”När allt kändes åt helvete behövde jag en värld att försvinna in i. ”Dansar” är en metafor för hur jag tidigare blundat för problem. Jag har inte velat erkänna det som gett mig ångest för sanningen var för jobbig att hantera. Att dansa bort sina problem kan låta klyschigt, men det funkar för en stund och dämpar det som är jobbigt”

I månadsskiftet februari/mars så följer Oscar upp singeln med sin första headline-turné där han gör tre exklusiva spelningar i Stockholm, Göteborg och Lund. ”Dansar” släpps den 24/1 på alla plattformar.

Om Oscar Zia

Från debuten i X Factor som 15 åring har Oscar Zia under de senaste åtta åren synts i flera sammanhang än som artist. Vissa känner igen honom från TV, andra från radio. Men det är alltid musiken som stått i centrum. Sen Oscar för två år sedan började skriva på svenska har musiken blivit allt personligare. Det gick från en EP fylld av låtar om fyllehångel och känslan av att vara nykär till låtar om fyllebråk och tvivel. Detta är erfarenheter som format Oscar Zia och gett hans musik en äkthet som lyser igenom. Under hösten 2019 sågs Oscar i en rad sammanhang med sina nya låtar ”Finns det nån” och ”Ingen kan göra dig hel”. När vi nu skriver 2020 i kalendern är Oscar närmast aktuell med nya singeln ”Dansar” och en exklusiv turné med stopp i Stockholm, Göteborg och Lund.