​Roxette i nytt samarbete med Addeboy vs Cliff

Roxette håller sommarkänslan igång hela hösten med nya singeln ”Why Don’t You Bring Me Flowers”, tredje singeln från gruppens senaste album ”Good Karma” som kom i början av sommaren.

Men singelversionen av ”Why Don’t You Bring Me Flowers” har inte mycket mer än melodin gemensamt med den melankoliska pianoballad som gavs ut på albumet.

Efter en remix som närmast liknar en total makeover är ”Why Don’t You Bring Me Flowers” nämligen förvandlad till en atmosfärisk poplåt i pockande upptempo. Eller återställd, rättare sagt. Det var nämligen så den skrevs innan Marie Fredriksson föreslog att man skulle sänka tempot och göra om låten till ballad.

- Jag skrev ”Why Don’t You Bring Me Flowers” som en upptempolåt och spelade in demon så också. Men i studion ville Marie prova den som ballad och det funkade ju också fantastiskt bra så vi gav ut den versionen på ”Good Karma”, berättar Per Gessle.

- Till singelversionen kändes det kul att testa originalidén, så vi kontaktade producentduon Addeboy vs Cliff som vi samarbetade mycket med på albumet. Det slutade med att vi behöll sången och i princip gjorde om allt annat. Det blev en ny låt, som är mer i linje med den ursprungliga tanken.

Resultatet låter inte oväntat som klassiskt Roxette i förföriskt uppdaterad form. Med på singeln finns också en remix av Patrick Jordan samt den tidigare outgivna originalversionen av ”From A Distance” från ”Good Karma”-albumet. Enjoy!

Lyssna här.

• why dont you bring me flowers
  • roxette