Succélåtskrivaren Isa Molin debuterar på svenska med ”Död För Dig"

Isa Molin har varit i musikbranchen sen barnsben och har under det senaste decenniet skrivit låtar till flera av Sveriges största artister. Hon tog klivet fram som artist för två år sen när hon debuterade med singeln ”Truth About Us” som hon släppte på den egna label MoonTown Music. Låten fick väldigt fint mottagande och följdes av fler kritikerrosade singlar innan Isa inledde ett samarbete med skivbolaget Warner Music. Nu är det äntligen dags för debuten på svenska när Isa släpper singeln ”Död För Dig” tillsammans med sångaren Emil Gustafsson (f.d. frontsångare i det hypade bandet Urban Cone).

"Jag skrev den här låten under våren tillsammans med mina kompisar Pontus Karlsson och Joel Strömgren som även har producerat den. Vi skulle egentligen skriva en liten idé för en annan artist men hela låten kom så fort och enkelt och kändes väldigt speciell för oss alla så vi spelade aldrig upp den för artisten.

För mig handlar låten om att vara personen som lämnar en relation och sen ångrar sig när det är försent. Precis exakt som det var för mig när min förra relation tog slut. Jag kände mig som en riktig martyr hela året efter uppbrottet. När vi skrivit klart låten kände vi att vi satt på guld men det var ingen självklarhet för mig att jag skulle sjunga på den för att jag inte sjungit på svenska förut. Men sen kände jag att jag älskar den här låten! Emil och jag gick gymnasiet ihop och vi har skrivit ganska mycket tillsammans till och från under åren. Jag har alltid älskat musiken han gör. Dels allt med Urban Cone men framför allt det han släpper nu på svenska som är helt magiskt.

När jag satt hos frisören en dag kom jag på idén att det skulle vara fint om Emil kom in i andra versen. Jag kastade lite nervöst ut frågan och blev så extremt glad när han var på. Tycker verkligen hans tolkning och röst tog låten till nya höjder. Rent stämningsmässigt tycker jag låten känns både sorglig och befriande. Det är ju något befriande med att vara brutalt ärlig om sina misstag.”

Isa Molin ser sitt eget artisteri som sin värld där hon kan få skriva musik som kommer naturligt för henne utan att behöva anpassa sig. Ibland blir det på svenska, ibland på engelsk. Soundmässigt rör sig Isa i en värld det kan låtar bombastiskt och synthigt och andra gånger organiskt och avskalat.

Lyssna på "Död För Dig" här!

Se videon här:

• nytt