Wasas bageri i Filipstad

Barilla investerar 1,2 miljarder SEK i Wasas bagerier.

Barilla har beslutat att investera mer än en miljard kronor i Wasas bagerier i Filipstad och Celle under de kommande fem åren. I Filipstad blir resultatet ny modern teknologi, högre nivå av automatisering och en förbättrad arbetsmiljö.

Wasa har bakat knäckebröd i över 100 år och investeringarna lägger grunden för ytterligare 100 års verksamhet i Filipstad.

- Vi kommer att investera och modernisera våra anläggningar för att möta framtida behov och krav. Investeringarna och utvecklingsprogrammet är viktiga hörnstenar för fortsatt lokal tillväxt och global expansion av Wasa, säger Carlo Mereghetti, styrelseordförande för Barilla Sverige AB.

Totalt investeras mer än 700 miljoner kronor i Filipstad. Planen är att utöka den nyare delen av bageriet med en helt ny produktionslinje och att fasa ut produktionslinjer i den äldre delen av bageriet.

Facken är informerade och nu väntar en nära dialog framåt. Ambitionen är att genomföra investeringsprojektet utan uppsägningar av personal genom en gradvis minskning av inhyrd personal och genom naturliga pensionsavgångar. Investeringarna kommer alltså inte att påverka några arbetstillfällen idag men, med start tidigast 2023, beräknas antalet arbetstillfällen i Filipstad succesivt att minska med omkring 100.

- Jag är väldigt stolt och nöjd över den stora investeringen som kommer att göras i Filipstad under de närmaste åren. Investeringen är ett resultat av den goda efterfrågan på vårt knäckebröd och de starka resultat som vi skapat tillsammans med våra medarbetare, leverantörer och fackliga parter under de senaste åren här i Filipstad. Vidare har jag förståelse för att ett sådant här stort program innebär många frågor och vi kommer därför att lägga mycket energi på dialog och information framöver. Avslutningsvis så känns det oerhört positivt att företaget väljer att satsa på Wasa och på oss i Filipstad, säger Ola Kellertz, fabrikschef, Wasa Filipstad

Om Wasa

Wasa, som grundades 1919, är världens största knäckebrödsbageri och säljer sina produkter i mer än 40 olika länder, från Sverige till USA. 1999 blev Wasa en del av Barilla koncernen tillsammans med flera andra bagerimärken som Mulino Bianco, Harry 's och Pavesi. Wasas bagerier ligger i Filipstad respektive i tyska Celle. På dessa två platser bakar vi knäckebröd och andra produkter som levereras till en rad länder världen över. De största marknaderna för varumärket Wasa utanför Sverige är Tyskland, Norge, Danmark och Nederländerna följt av Frankrike, USA och Italien.

För mer information och kommentarer, kontakta:

Presskontakt:

Frida Vingård