Frukosten – Så blir den en god start på ett gott liv  - Även små förändringar kan göra skillnad.

Frukosten – Så blir den en god start på ett gott liv - Även små förändringar kan göra skillnad.

Frukosten brukar ofta kallas för dagens viktigaste mål. Men få tänker på att den även påverkar klimatet. Enligt en ny undersökning gjord av Novus, har det framkommit att vi är riktiga vanemänniskor när det kommer till frukost. Nästan 70% av oss äter samma frukost merparten av veckans dagar. Vilket gör att små förändringar dagligen innebär stort avtryck på lång sikt. Undersökningen visar att många äter väldigt traditionsenligt och att trendiga chiapuddingar och chilipudrade avokados lyser med sin frånvaro när det väl gäller. Hela 2 av 3 äter bröd till frukost, oftast med smör och hårdost på, till det dricker man kaffe och äter ett ägg. Bröd har generellt ett lågt klimatavtryck, därför är det pålägget som avgör hur hållbar din frukost är.

Wasa är världens största knäckebrödstillverkare och vill öka kunskapen om hur man kan minska sitt klimatavtryck vid frukostbordet och inspirera till goda, snabba och smarta val. Kartläggningen av svenskarnas frukostvanor genomfördes av det oberoende analys- och undersökningsföretaget Novus. Enligt undersökningen är just bröd det absolut vanligaste livsmedlet på frukostbordet – till och med vanligare än kaffe. Men klimatavtrycket från smörgåsen varierar stort framförallt beroende på valet av pålägg, då det pålägg som läggs på smörgåsen står för hela 60 % av den genomsnittliga svenska frukostens klimatavtryck.

Undersökningen visar vilka pålägg som är vanligast i Sverige. Smör eller margarin, ost och skinka är de populäraste påläggen enligt undersökningen. Hela listan går att hitta på wasa.com/se-se/framtidensfrukost

För att nå klimatmålet om max 1.5°C uppvärmning bör maximalt 0.4kg CO2e (koldioxidekvivalenter) per dag komma från frukosten enligt WWFs ”One Planet Plate”. Det kommer man snabbt upp i om man äter den, enligt undersökningen, svenska genomsnittsfrukosten som består av en kopp kaffe, ett ägg och två smörgåsar med smör och hårdost på. Lägger man till ett glas apelsinjuice, tar två skivor ost på smörgåsarna eller häller i mjölk i kaffekoppen överskrids klimatbudgeten den dagen.

Genom att använda data från RISE klimatdatabas har Wasa beräknat klimatavtrycket för svenskarnas frukost.

På topplistan över de vanligaste påläggen finns flera av de livsmedel som är mindre bra ur ett klimatperspektiv såsom smör, hård ost, köttpålägg och färskost. För att öka kunskapen och fortsätta i rätt riktning vill Wasa nu inspirera konsumenter till att ta små steg mot att minska sitt klimatavtryck. Glädjande nog kan 4 av 10 svenskar faktiskt tänka sig att ändra sin frukost till att bli mer klimatvänlig.

På initiativ av Wasa har kockarna Paul Svensson, Siri Barje och Zeina Mourtada tagit del av undersökningen och kommer att ta fram hållbara alternativ till frukostbordet. Den 14 mars bjuder de in till ett digitalt frukostsamtal som kommer att handla om framtidens frukost och alternativa pålägg. Frukosten kommer att sändas via Siri Barjes instagramkonto @Siribarje.

-Konsumenter idag vill göra medvetna val men det kan vara svårt att veta vad som är rätt utifrån ett miljöperspektiv. Knäckebröd har en låg påverkan på klimatet och är ett bra val, och vi vill ta det ett steg längre. För att vara en del av diskussion och inspirera till matglädje har vi bett Paul, Siri och Zeina att hjälpa oss inspirera konsumenter till att hitta hållbara alternativa pålägg, säger Karin Schenström, marknadsdirektör på Wasa.

Det är lätt att ta steg mot en frukost med lägre klimatavtryck genom att tänka till en extra gång om vad som läggs på smörgåsen varje dag. Genom att oftare välja gröna alternativ och växtbaserade produkter kan man hålla sig inom klimatbudgeten.

Faktaruta

Över 1000 människor i hela Sverige har svarat på undersökningen.

70 % äter samma frukost merparten av veckans dagar.

4 av 10 kan tänka sig att ändra sin frukost för att göra den mer klimatvänlig.

2 av 3 äter bröd till frukost.

Pålägget står för 2/3-delar av den genomsnittliga svenska frukostens klimatavtryck.

*RI.SE är Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner. I samverkan med företag, akademi och offentlig sektor bidrar RI.SE till ett konkurrenskraftigt näringsliv och ett hållbart samhälle.”

Fakta om Wasa

Wasa, som grundades 1919, är världens största knäckebrödsbageri och säljer sina produkter i 40 olika länder, från Sverige till USA. 1999 blev Wasa en del av Barilla-koncernen tillsammans med flera andra bagerimärken som Mulino Bianco, Harry 's och Pavesi. Wasas bagerier ligger i Filipstad respektive i tyska Celle. På dessa två platser bakar vi knäckebröd och andra produkter som levereras till en rad länder världen över. De största marknaderna för varumärket Wasa utanför Sverige är de övriga nordiska länderna och Tyskland tätt följt av Nederländerna, Frankrike, USA, Polen och Italien.

Fakta om Wasas hållbarhetsarbete

Wasa är ett 100% klimatkompenserat varumärke. Vi mäter våra utsläpp från jord till butikshyllan. Genom inköp av förnybar elektricitet och att transportera delar av våra produkter med tåg har vi kunnat minska vårt avtryck. Men än är vi inte nöjda, för att fortsätta minska vårt avtryck har vi startat upp projekt i samarbete med våra leverantörer för att minska klimatavtrycket vid odling av råg. Bland annat genom ett pilotprojekt inom regenerativt jordbruk. De utsläpp vi inte kan reducera kompenserar vi genom att stödja projekt som skyddar regnskogen samt främjar solenergi. Läs mer om Wasas hållbarhetsarbete på wasabrod.se

Karin Schenström

Marketing Director Northern Europe, WASA