Nytillskott i Falu råg-rutfamiljen: Wasabröd lanserar Falu råg-rut Mörk

En svensk knäckebrödsklassiker, familjen Falu råg-rut, får tillökning. I mitten av januari presenteras en helt ny generation rutbröd; Falu råg-rut Mörk. Falu råg-rut började tillverkas redan 1939, och har sedan dess varit originalet som gett upphov till många varianter och rena kopior av rutbröd. Statistiken visar dessutom att konsumenternas kärlek till originalet både är ihållande och växande. - Vi är glada över utvecklingen. Särskilt ser vi att allt fler unga tar till sig våra produkter, säger Wasabröds vd Patrik Andersson. Under 2005 ökade konsumtionen av Falu råg-rut med fem procent på en växande knäckebrödsmarknad. Detta tyder på ett kraftigt ökat intresse från barnfamiljer och unga människor. Också nya Falu råg-rut Mörk spås en god framtid. - Vi tror mycket på vår nya produkt, som passar perfekt in i den populära Falu råg-rutfamiljen, säger Patrik Andersson. Precis som övriga familjemedlemmar (Falu råg-rut Original och Falu råg-rut Grov) är Falu råg-rut Mörk baserat på råg och innehåller 100 procent fullkorn. En gnutta surdeg ger det nya brödet en fylligare smak, och Falu råg-rut Mörk toppas med nyttiga havreflingor. Nya Falu råg-rut Mörk kommer att säljas i en tydlig förpackning och finns tillgänglig i butik från vecka 2, 2006. Rekommenderat pris i handeln är 10,90 kronor. Samtliga varianter av Falu råg-rut bakas i värmländska Filipstad. För mer information, kontakta: Patrik Andersson, VD Cecilia Nettelbladt Stenberg, Informationschef Telefon: 070-6187657 Telefon: 070-5707666 Högupplösta bilder finns att hämta på www.wasabrod.se För produktprover kontakta Henrik Åström, Wasabröd, telefon 073-0870500 Wasabröds affärsidé är att göra och sälja innovativa och nyttiga knäckebrödsprodukter på utvalda marknader. Wasabröd säljer sina unika produkter i ett fyrtiotal länder och omsätter årligen EUR 160 miljoner. Wasabröd ingår sedan 1999 i den italienska livsmedelskoncernen Barilla. Som en del av Barilla är Wasabröd ett internationellt företag med cirka 950 medarbetare i ett tiotal länder. Wasabröds huvudkontor ligger i Stockholm. Produktion av knäckebröd sker i värmländska Filipstad och i Celle, Tyskland. I Hamar, Norge bakas flatbröd. Se även www.wasa.com och www.wasabrod.se för mer information.