8 mars: När trivs du som bäst i din yrkesroll?

Vi jobbar intensivt med likabehandling under hela året. Bland annat genom ett kvinnligt nätverk, kompetensbaserade rekrytering och en inkluderande kultur. Därför säger vi bara HEJA! till alla kvinnor i byggbranschen idag.

Igår hade vi träff med vårt kvinnliga nätverk och passade då på att fråga tre av våra medarbetare en av de viktigaste frågorna på jobbet: När trivs du som bäst i din yrkesroll?

Lena Åkerman, service- och garantiansvarig, Wästbygg AB

Jag trivs bäst med frihet under ansvar, där jag får verktygen för mitt arbete men kan styra det självständigt, fritt och att kunna lägga upp det som jag vill. Ta egna beslut samtidigt som min chef litar på att jag gör ett bra jobb. Sedan trivs jag bäst när det är högt tempo, högt i tak. Jag gillar fart och när det händer saker och ting. När man ser ett bra resultat av sitt arbete.

Emma Bergenholm, affärsutvecklare, Wästbygg Projektutveckling

Jag mår som bäst i min yrkesroll då det finns tydliga ramar och spelplanen är fri. Jag inser att det låter både klyschigt och motsägelsefullt men jag anser att man kan ha både och. Nu bygger vi ju hus och där har du ett rätt tydligt ramverk, men det finns ju en rad definitioner av vad ett hus är och en mängd konventionella och okonventionella sätt att ta ett hus från idéstadiet till att det faktiskt står på marken. I det dagliga arbetet uppskattar jag en tydlig organisation med ansvarsfördelning, stöddokument och så vidare som kan ses som ramen, men att man samtidigt har förtroendet och pushning att lämna detta för att skapa mervärden och inte göra allt bara för att man alltid gjort det.

Christina Andersson, arbetschef, Wästbygg AB

Jag mår som bäst i min yrkesroll när mitt team klarat av en arbetsuppgift med gott resultat. Det kan tex både vara när vi lämnar in ett anbud till en beställare där vårt anbud motsvarar det som kunden önskar. Det allra mest tillfredställande är nog dock när vi slutbesiktigar ett projekt i tid och med ett riktigt fint resultat. Att då ha fantastiskt duktiga medarbetare som gjort resultatet möjligt är en otroligt härlig känsla. Deras förmåga att ta sig an arbetsuppgiften och att driva den i mål på bästa sätt kan självklart få vilken chef som helst att känna sig stolt över sin fantastiska personal.

Jörgen Andersson

Presskontakt Koncernchef Wästbygg Gruppen AB 031 - 385 11 02