Simma för Livet gav 50.000 kr till WaterAid

Simma för Livet avlöpte med stor framgång den 4 april 2011. 314 personer simmade tillsammans totalt 285.500 meter i Centralbadet i Norrköpings stora bassäng. Varje simmad meter gav 3 öre till WaterAids projekt i Mali och genererade totalt 8566,50 kr. Utöver denna insimmade summa beslutade Norrköping Vatten att skjuta till ytterligare drygt 16 000 kr, så att totalsumman blev 25 000 kr. Medley valde i sin tur att matcha detta bidrag. Slutsumman för evenemanget blev därmed 50.000 kr totalt till WaterAids verksamhet i Mali.

- "Simma för Livet" är ett lysande initiativ av Medley och Norrköping Vatten. Det var en fröjd att se hundratals människor i bassängen målmedvetet simmande fram och tillbaka. Tack vare Norrköping Vatten gav varje längd en krona ytterligare till WaterAids livräddande arbete i Mali i Afrika, säger Per Stenbeck, Generalsekreterare på WaterAid Sverige.

Bland de som simmade var förutom besökare från Norrköping även socialdemokraten Lars Stjernkvist som simmade totalt 500 meter i bassängen. WaterAids generalsekreterare Per Stenbeck deltog såklart med att antal längder och även Lars Svensson, VD på Norrköping Vatten bidrog med egen insats i bassängen.

Medley, Norrköping Vatten och WaterAid riktar ett stort tack till alla de som hjälpte till att samla meter i bassängen. Många besökare deltog tappert med så mycket som 20-25 längder. I snitt bidrog varje simmare med nästan 1 km per person i simmade distans.

- Förutom att de som deltog i "Simma för Livet" gjorde en insats för Mali så är simning en perfekt träningsform som ger både styrka och kondition. Dessutom medför det en mindre belastning för bland annat rygg och knän, säger Hans Albrektsson som är Marknadskoordinator på Medley och även tävlingssimmare. Hans avslutade själv med att simma ett antal längder innan "Simma för Livet" avslutades i Norrköping för denna gången.

- Det råder ingen tvekan om att samtliga inblandade var mycket nöjda med eventet. Nu är nästa steg att ta det vidare till fler simhallar och förhoppningsvis fler vattenbolag. Friskvårdsdelen av eventet är inte heller att förakta och i förlängningen hoppas jag vi kan utöka "Simma för livet" till att även inkludera företag som låter sina anställda simma för det goda i dubbel bemärkelse, säger Daniel Holking, Kommunikatör på WaterAid Sverige om framtiden för konceptet.

Daniel Holking
Kommunikatör, WaterAid Sverige