Pressmeddelande -

Watersprint skapar en hållbar lösning för rent vatten i Bangladesh tillsammans med Nobelpristagaren Muhammad Yunus

Watersprint, ett svenskt företag som utvecklar intelligent vattenrening, och professor Muhammad Yunus, kommer att utveckla en hållbar lösning för rent vatten. Den portabla vattenreningsanläggningen, kallad Micro Production Center, kommer att användas i ett pilotprojekt i Bangladesh inom en snar framtid. Idag använder en stor del av befolkningen i Bangladesh vatten som är förorenat av arsenik till dryck och matlagning.

Watersprint har utvecklat ett system som bygger på UV-LED-teknik som gör det möjligt att bygga Micro Production Centers för vattenrening och desinfektion. Systemet drivs via en solpanel som också laddar ett batteri, vilket möjliggör användning dygnet runt. Lösningen är extremt energisnål och har en låg kostnad. Centren kommer att drivas av lokala entreprenörer i byarna.

"Vi vill kombinera affärsmodellen för Social Business med Watersprints unika teknologi för att säkerställa rent dricksvatten till invånarna", säger professor Muhammad Yunus.

"Med vår nya teknik kommer vi att ta ytterligare ett viktigt steg på vägen mot en hållbar vattensituation i utvecklingsländerna", säger Anders Ruland, VD på Watersprint. "För första gången kan ett litet vattenreningssystem användas utan en hög grad av komplexitet och stora kostnader", fortsätter Anders Ruland.

Det är en allvarlig brist på rent vatten i världen idag. Enligt rapporten "The rising pressure of global water shortages" av Jan Eliasson, FN:s vice generalsekreterare, saknar 750 miljoner människor tillgång till rent dricksvatten och nära 2 miljoner barn under 5 år dör varje år på grund av brist på rent vatten och anständig sanitet.

Professor Muhammad Yunus tilldelades Nobels fredspris för grundandet av Grameen Bank och skapandet av mikrokrediter. Han uppfann också begreppet Social Business som ger tillgång till teknik och nya tjänster för att lösa sociala problem globalt.

För mer information, kontakta professor Muhammad Yunus: yunus@yunuscentre.org och Anders Ruland, VD på Watersprint: anders.ruland@watersprint.com, +46 (0) 738 453963

• Ingenjörskonst

• nobelpristagaren muhammad yunus
  • anders ruland
  • medicon village
  • hållbar vattenrening
  • watersprint
  • vattenrening
  • lundabolag
  • uv-led-teknik
  • bangaldesh

Watersprint, med säte i Lund, tillverkar och erbjuder produkter för vattenrening.  Användningen av UV-LED med nanoteknologi är skräddarsydd av Watersprint för desinficering av bakterier, virus och protozoer. Detta är en utveckling baserad på den blåa LED-teknologin som 2014 fick nobelpriset i fysik. Den nya tekniken möjliggör helt nya och banbrytande produkter för vattenrening.  Watersprint har spetskompetens inom vatten, nanoteknik samt IT och telekom. Bolaget utvecklar och skapar produkter för ett hållbart samhälle, detta görs på ett miljömässigt och energieffektivt sätt.

Hemsida www.watersprint.se. Presskontakt christian.jonsson@watersprint.com,

tel +46 (0) 735 464364

Yunus Centre, i Bangladesh, är en tankesmedja för frågor som rör socialt företagande (Social Business), och jobbar för fattigdomsbekämpning och hållbar utveckling. Verksamheten riktar sig främst till att främja och sprida Nobels fredspristagare Professor Muhammad Yunus filosofi, med särskilt fokus på Social Business.

Rickard Carlsson

Presskontakt Sales and Marketing Manager at Watersprint AB 0735464364