Kunskapscompaniets Gymnasieskola har ny rektor – välkommen Sofia Rytterström

Kunskapscompaniets Gymnasieskola har ny rektor – välkommen Sofia Rytterström

Kunskapscompaniets Gymnasieskola (KCGY) förstärker med nya rektorn Sofia Rytterström, som har gedigen erfarenhet av yrkesutbildningar från både stora och små skolor, samt från både kommunal och privat verksamhet.

-Jag började redan som 28-åring som biträdande rektor på Grillska gymnasiet i Eskilstuna och fick erfarenhet av yrkesutbildningar. Mitt första uppdrag som rektor fick jag på Distra gymnasium, i Stockholm, som var en verksamhet som påminde ganska mycket om KCGY, säger Sofia.

På Distra var Sofia med och startade ett nytt handelsprogram och arbetade mycket med att skapa likvärdighet i utbildningen, som bedrevs i små grupper. Efter några år var skolan ett av förstahandsvalen för byggprogram i Stockholm. Då var det dags för nya utmaningar.

-2019 flyttade jag tillbaka till Eskilstuna och arbetade som biträdande rektor på Rekarnegymnasiet. Här arbetade jag, tillsammans med min kollega Monica Wikberg, mycket med jämställdhetsfrågor. Vi såg till att skapa en modell för arbetet på skolan och ut mot branschen. Sedan såg vi till att modellen integrerades i den dagliga verksamheten, utbildade personalgruppen och inkluderade modellen i verksamhetsplanen så att arbetslag och individer kunde tillämpa den, fortsätter Sofia.

Resultatet lät inte vänta på sig. Andelen tjejer som sökte mer än fördubblades, och 2021 mottog Sofia och Monica ett hedersomnämnande när Eskilstuna Kommun delade ut sitt jämställdhetspris. Läs mer om det här (LÄNK https://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/artikel/sandi-35-far-kommunens-jamstalldhetspris-kvitto-pa-att-man-gor-saker-ratt/rxem008j)

-Jag drivs väldigt mycket av att få vara med och förändra och KCGY är precis den typ av verksamhet jag är glad över att nu få vara med och förbättra ytterligare. Med mina sjutton års erfarenhet och med det kompetenta team som finns på skolan kommer vi att kunna uträtta massor. Just nu håller jag på att skapa en plan för arbetet, där fokus kommer att ligga på att rusta eleverna för konjunkturvändningen när den kommer, se till att alla elever får det stöd de behöver och bidra till Eskilstunas utveckling. Givetvis kommer jämställdhetsfrågan också att vara prioriterad. Branschen börjar komma i kapp här men det finns arbete kvar att göra. Men just nu ser jag mest väldigt mycket fram emot att få träffa alla våra elever, avslutar Sofia.