Nordic International School Norrköping bidrar till Musikhjälpen 2021

Nordic International School Norrköping stödjer Musikhjälpen

I år kommer insamlingsevenemanget Musikhjälpen till Norrköping för att under veckan 13-19 december samla in pengar till årets tema som är en värld utan barnarbete. Nordic Norrköpings musiklärare Alexander Mitchell har tagit initiativ till en insamling på skolan och kommer också att tillsammans med ett par elever besöka Musikhjälpens bur och berätta hur eleverna engagerat sig för att bidra.

- Nordic engagerar sig i Musikhjälpen först och främst för att bidra till något bra med hjälp av musiken. Musikhjälpen ger även elever en ny motivation i musikundervisningen. De får en förståelse för att musik också kan bidra till något bra. Både personal och elever tycker att en värld där barn tvingas till barnarbete är hemskt och eleverna har svårt att greppa att sådant ens pågår när det diskuteras i undervisningen. Därför pratar vi om till exempel barns rättigheter, berättar Alexander Mitchell.

Under veckan kommer skolan arrangera ett luciatåg för vårdnadshavare där vårdnadshavare kan skänka en valfri summa. De kommer även ha ett antal roliga aktiviteter för att kunna samla in pengar som till exempel ett disco för de yngre eleverna där eleverna köper biljett genom att skänka till Nordics Musikhjälpenbössa.

Vad är Musikhjälpen?

Musikhjälpen är ett insamlingsevenemang som funnits i Sverige sedan 2008. Under en vecka sänder de direkt i 144 timmar dygnet runt i P3 och i SVT/SVT Play för att tillsammans med Radiohjälpen uppmärksamma och på olika vis samla in pengar till en undanskymd mänsklig katastrof.

Mr Mattias Liedholm

Presskontakt Rektor Nordic International School Norrköping 076-721 88 55