Norrköping Fria Läroverk inför volleyboll som nytt träningstillval

Norrköping Fria Läroverk inför volleyboll som nytt träningstillval

Norrköping Fria Läroverk kommer från hösten 2022 att erbjuda eleverna möjligheten att träna volleyboll på skoltid. Satsningen innebär en breddning av träningstillvalen och är en del av skolans arbete med att utveckla konceptet studier och träning.

– Volleybollen blir ett bra komplement till våra tidigare träningsval fotboll, crossfit samt fys och hälsa, säger Peter Warma, rektor på Norrköping Fria Läroverk.

Norrköping Fria Läroverk erbjuder sina gymnasieelever att träna på skoltid vilket de kan göra på olika nivåer. Det skolan kallar för ”Träningstillval” riktar sig till de elever som vill kombinera sina studier med träning på egen nivå. Eleverna tränar två pass i veckan som alla ryms under deras så kallade ”Individuella val”.

– Vi inleder ett samarbete med KFUM Norrköping Volleyboll för att möjliggöra detta och alla pass kommer att hållas av deras instruktörer som vi vet håller en hög nivå, berättar Peter Warma.

Fysisk aktivitet och träning gör hjärnan mer kreativ, fokuserad och anpassningsbar. Med regelbunden träning i vardagen förbättras såväl välmående, som hälsa och inlärningsförmåga.

Peter Warma

Presskontakt Rektor Norrköping Fria Läroverk 073-630 70 74