I matematiktävlingen Pythagoras quests distriktsfinal tävlade tre elever från Nordic International School Kalmar mot andra skolor från Kalmar-regionen. Selmer, Sigrid och Artem slutade på en imponerande andraplats.

Andraplats i "Pythagoras Quest" för Nordic-elever

Tävlingen Pythagoras Quest är ett initiativ från Handelskammaren och Malmö Borgarskola för att lyfta betydelsen av att vara bra på matematik för framtidens arbetskraft. Det är Sveriges största lagtävling i matematik för högstadieelever. Tävlingen genomfördes i 16 län från Skåne till Norrbotten och över 330 skolor deltog i årets upplaga.

Tävlingen är indelad i tre steg. Den inleds med en individuell kvalificering på skolan där eleverna med bäst resultat bildar det lag som ställer upp i distriktsfinalen. Vinnaren av distriktsfinalen kvalificerar sig till riksfinalen i Malmö. Något som eleverna från Nordic var väldigt nära att lyckas med. En andra plats i denna tävling är ett mycket bra och imponerande resultat av eleverna.

Grundskolorna Nordic International School finns i Kalmar, Karlstad, Norrköping, Stockholm (Stora Essingen), Trollhättan, Växjö och Ystad. Vidare finns även grundskolan Kronoberg Skola i Växjö.

Gymnasieskolorna med namnet Fria Läroverken finns i Kalmar, Karlshamn, Karlstad, Linköping, Malmö, Norrköping och Ystad. Vidare finns resursskolan KF-utbildning i Norrköping och gymnasiekolan Kunskapscompaniet Gymnasium i Eskilstuna.

Läsåret 2022/23 har vi 6 000 elever och cirka 650 medarbetare.

Erik Ramberg

Presskontakt Tf VD 072-167 30 01