På fredag får Karlshamn Fria Läroverks elever besök av företagare från Karlshamns kommun, HelpToYou och Nordlo

Lokala företagare besöker Karlshamn Fria Läroverk under årets Draknäste

Fredagen den 21 maj gästas elever på Karlshamn Fria Läroverk av lokala företagare under skolans eget ”Draknäste”. Eleverna har under året drivit egna UF-företag och har under nästa år möjlighet att driva sina företag vidare i form av gymnasiearbeten. På fredag kommer eleverna därför ha möjlighet att pitcha just sina företag inför en grupp ”drakar” vars uppgift är att bedöma och ge feedback på elevernas olika affärsidéer.

Årets ”drakar” består av representanter från Karlshamns kommun, HelpToYou och Nordlo i Karlshamn. Även två av skolans lärare deltar.

– Jag och skolans elever i årskurs två ser väldigt mycket fram mot detta. För oss på Karlshamn Fria Läroverk är det viktigt att eleverna redan under sin gymnasietid skapar kontakter med näringslivet, både genom APL (Arbetsplatsförlagt lärande) och sina UF-företag och gymnasiearbeten, säger Ann Tillberg, förstelärare på skolan.

Grundstenen till Watmakoncernen lades när fyra gymnasieskolor (Karlstad, Linköping, Norrköping och Malmö) gick från olika huvudmän till att samlas i Watmakoncernen 2013, under det gemensamma namnet Fria Läroverken. Två år senare blev ytterligare tre gymnasieskolor (Kalmar, Karlshamn och Ystad) en del av Fria Läroverken.

I Watmakoncernen finns flera grundskolor runtom i Sverige under varumärket Nordic International School samt Kronoberg Skola. Vidare finns resursskolan KF-Utbildning i Norrköping.

Sedan våren 2020 erbjuder Watma Education både vuxenutbildning och gymnasieskola under namnet Kunskapscompaniet. Koncernen har totalt cirka 4000 elever och 550 medarbetare.

Ann Tillberg

Förstelärare Karlshamn Fria Läroverk 0732 – 41 77 99