Vaxholmsbon Jim Gabriel ny kökschef på Waxholms Hotell

Jim kommer från Grand Hôtel där han arbetat fyra år som souschef och senare köksmästare på den anrika Terrassen.

Jim bor på Resarö och som Vaxholmsbo sedan 1995 har han ett naturligt förhållande till stadens hotell.

- Det är en stor ära att få ta över köket på stadens landmärke, säger Jim. Jag vill sätta min egen prägel på maten, men samtidigt med respekt för en lång tradition av kända kockar som förvaltat det klassiska skärgårdsköket.

Waxholms Hotell har två restauranger – den klassiska Matsalen med sin vackra utsikt över Vaxholmsfjärden, och bistron Kabyssen som med sin stora uteservering är Vaxholms mötesplats under sommarmånaderna.

På Kabyssen presenteras i dagarna en helt ny meny med bl.a. nykokt hummer, flamberad manchego med honungstryffel och grillad scampi.

- Vi tar inga genvägar och gör allt från grunden, berättar Jim. Min starkaste sida är nog såserna.

Matsalens traditionella torskrygg har precis fått en ny vitvinssås och Kabyssens klassiska burgare har fått en ny chiliaioli som sätter sting på rätten.

- Jag hoppas och tror att gästerna kommer att märka skillnad, säger Jim.

Idag 1 juni lättades restriktionerna och Matsalen kommer att ha öppet 11.30-22.30 måndag till lördag. Bistron Kabyssen kommer att ha öppet varje dag från 11.30 och stänga 22.30 på helger. Den 1 juli förväntas ytterligare lättnader vilket såklart glädjer en kökschef.

- Det ska bli underbart att kunna ta emot fler sittningar och slippa stressa, säger Jim. Vår goda mat ska ätas i lugn och ro!

• restaurang
  • waxholms hotell

• Stockholm

På en plats där Stockholms skärgård möter mysig småstad finner du skärgårdens pärla, Waxholms Hotell. Hotellet som öppnade 1903 har öppet året runt och erbjuder boende, konferensmöjligheter, festvåningar och två olika restauranger; anrika Matsalen och sommarkrogen Kabyssen. Utanför entrén angör Waxholmsbolagets båtar och hotellets gäster har gångavstånd till det mesta. Läs mer på www.waxholmshotell.se