WAYFINDER OCH METRO SÄTTER VÄRLDEN PÅ KARTAN

Wayfinder lanserar idag sin karttjänst på nätet och tidningen Metro blir först ut med att förse sina läsare med tjänsten på sin nyhetsportal. Metro ser Wayfinders karttjänst som ett bra komplement och stöd till först och främst Metro Marknad och Metro Travel. För Wayfinder blir Metro inte bara den första kunden i tidningsvärlden utan även en viktig strategisk partner för framtiden. Wayfinder Systems lanserar idag sin kartjänst på nätet och första kunden är det internationella tidningshuset Metro som lägger ut tjänsten på sidorna Metro Travel och Metro Marknad. Kartjänsten innehåller idag ren kartsökning och kommer att på sikt utvecklas och expandera till andra delar av Metros portal. Wayfinder och Metro lanserar först tjänsten på den svenska hemmamarknaden, men samarbetet kommer även att utökas till andra marknader, geografiska platser och språk. Idag kommer läsarna att kunna göra kartsökningar över hela västra Europa och USA, och kommer i en nära framtid att kunna göra sökningar över hela världen. - Vi har ett tydligt mål att lansera Wayfinders karttjänst globalt på alla våra marknader. Utöver ett perfekt sätt att skapa mervärde i de tjänster som vi erbjuder på vår portal, kommer tjänsten dessutom att ge ett mervärde till hela portalen som sådan, säger My Holmström Global Business Director på Metro Modern Media AB. På sikt kommer Wayfinder att kunna erbjuda läsarna av Metro ruttning på kartorna, det vill säga att den rätta vägen till en vald destination markeras upp med en röd linje. Det kommer även att vara möjligt att maila vägbeskrivningar till sina kompisar; listigt, om man enkelt vill visa sin bäste vän var man kan hitta den där restaurangen i London. Givetvis kommer andra framtida karttjänster även att lanseras till mobiltelefoner. - Samarbetet med Metro om karttjänsten är bara början för vad vi kan komma att erbjuda varandra. Det är viktigt för oss på Wayfinder att kunna ta ett steg i taget in på Metros nyhetsportal och jobba långsiktigt med att utveckla tjänsterna för att detta ska kunna bli en bra service för läsarna, säger Daniel Nordberg, Affärsutvecklare på Wayfinder. Metro har varje dag ungefär 1 417 000 läsare i Sverige och de digitala kanalerna för nyheter blir allt mer välbesökta. Konkurrensen mellan tidningshusens portaler hårdnar därför av förklarliga skäl, och det är angeläget att hela tiden hitta nya sätt att få läsarna att stanna kvar. Metro finns idag i sammanlagt 19 länder och 64 editioner och är därmed världens största internationella dagstidning med över 18,5 miljoner dagliga läsare. Detta gör att få tidningshus kan tävla med Metros geografiska spridning och möjligheten till internationell täckning av nyheter. Med Wayfinders karttjänst får Metro ytterligare trumf på hand. Om Wayfinder Systems AB Wayfinder erbjuder kart-, vägvisnings- och GPS-navigeringstjänster för mobiltelefoner. Utifrån dessa grundtjänster, förser vi mobilanvändare med innehållstjänster som digitala cityguideböcker, trafikinformation, valutakonvertering och vädertjänst. Bland våra kunder finns telefontillverkarna Sony Ericsson och Nokia, samt operatörerna Telenor, Telefonica, A1 och Cingular. Produkterna säljs till slutanvändare både på den europeiska och amerikanska marknaden. Wayfinder är sedan den 21 oktober 2005 noterat på NGM Equity. Vårt huvudkontor ligger i Stockholm. För pressbilder och mer information, vänligen kontakta: Ebba Lövenskiold, Pressansvarig Tfn; +46 8 555 176 04 Mob; +46 709 49 63 41 E-post; ebba.lovenskiold@wayfinder.com Om Wayfinder Systems AB Wayfinder erbjuder kart-, vägvisnings- och GPS-navigeringstjänster för mobiltelefoner. Utifrån dessa grundtjänster, förser vi mobilanvändare med innehållstjänster som digitala cityguideböcker, trafikinformation, valutakonvertering och vädertjänst. Bland våra kunder finns telefontillverkarna Sony Ericsson och Nokia, samt operatörerna Telenor, Telefonica, A1 och Cingular. Produkterna säljs till slutanvändare både på den europeiska och amerikanska marknaden. Wayfinder är sedan den 21 oktober 2005 noterat på NGM Equity. Vårt huvudkontor ligger i Stockholm.

• Kontrakt, uppdrag