Wayne’s serverar chokladdryck med ekologisk märkning

Wayne’s serverar chokladdryck med ekologisk märkning

”En värmande nyhet för alla chokladälskare.” Så beskriver Wayne’s Coffee samarbetet med franska chokladtillverkaren Monbana. Tillsammans har de tagit fram ett helt nytt recept på chokladdryck som är både ekologisk och glutenfri.

I dagarna kan kafébesökarna på Wayne’s Coffee glädjas över ytterligare ett ekologiskt tillskott till kafékedjan. En varm choklad som inte bara smakar gott, utan kan drickas med gott samvete.

Nyheten på menyn är resultatet av ett samarbete med den legendariska franska chokladtillverkaren Monbana, som har bemästrat konsten att rosta kakaobönor sedan grundandet 1934.

Daniel Nordström är produktansvarig på Wayne’s Coffee:

–Arbetet med miljö och närproducerat har legat oss varmt om hjärtat sedan vi slog upp dörrarna till vårt första kafé. Idag är Wayne’s Sveriges första KRAV-certifierade kafékedja. Så för oss är det därför extra roligt att kunna erbjuda choklad som gör gott för miljön.

Ett helt nytt recept

Wayne’s har tillsammans med Monbana tagit fram ett helt nytt recept för sina kafégäster. Det är en värmande nyhet för alla chokladälskare som samtidigt vill göra ett medvetet val. Chokladen som tillreds på Wayne’s kommer nämligen att vara både organisk och glutenfri – samt helt ekologisk.

Daniel Nordström berättar om tankarna bakom samarbetet:

–Det har varit en väldigt inspirerande resa för oss. Framför allt visar samarbetet med Monbana att det går att göra skillnad med varje kopp vi serverar. Det är bra för både hälsa och miljö. Och vi är förstås övertygade om att det också smakar bättre.

En ökad medvetenhet

Nyheten är del av en större trend, menar Daniel Nordström:

–Vi är allt fler som bryr oss om vad vi äter och dricker. Vi hoppas att den här typen av ekologiska nyheter ska sprida ringar på vattnet. Att fler kaféer följer vårt exempel och börjar ta miljöarbetet på allvar.

För mer information:

Daniel Nordström, Produktansvarig, Wayne’s Coffee

daniel.nordstrom@waynescoffee.com

Tel + 46 8 402 17 02

Mob + 46 70 399 43 39

Om Monbana

Den franska chokladtillverkaren är ett familjeföretag med anor. De första kakaobönorna rostades redan 1934 av grundaren Louis Guattari. Sedan dess har verksamheten fortsatt att utvecklas i tre generationer. Idag är Monbana ett framgångsrikt företag som exporterar till över 56 länder. Chokladen tillverkas alltid av 100% rent kakaosmör från ett noggrant urval av kakaobönor, och är dessutom helt befriad från palmolja. Läs mer på www.monbana.com/en/company/history

Wayne´s Coffee är en svenskägd, internationell kafékedja som satte standarden för det moderna europeiska kafékonceptet i Sverige – själva bilden av hur, var och när vi fikar i stadsmiljö. Det första Wayne's Coffee-kaféet öppnade i Stockholm 1994 och idag har kedjan 40 000 kafégäster varje dag och verksamhet i sex länder. Wayne’s Coffee är sedan januari 2016 Sveriges första KRAV-certifierade kafékedja.