Pressmeddelande -

GreenTech-bolaget Wayout teleporterar vatten till Uganda från Kungsträdgården under World Water Week

I samband med World Water Week presenterar svenska GreenTech-bolaget Wayout en av sina prisbelönta mikrofabriker, som är på tillfälligt besök i Kungsträdgården. Wayout har utvecklat en lösning där drycker tillverkas lokalt i mikrofabriker. Förutom att rena vatten kan systemet avsalta havsvatten. En enda mikrofabrik kan producera 150 000 liter dricksvatten i månaden och hindrar samtidigt upp till 250 000 plastflaskor och 25 ton koldioxid från att komma in i ekosystemet.

Wayout är i Kungsträdgården under hela veckan, och för varje glas vatten som dricks från deras mikrofabrik teleporterar Wayout 1000 glas vatten till byborna i området runt deras likadana mikrofabrik i Namayumba, Uganda, där rent dricksvatten annars är en bristvara.

Bristande tillgång till rent dricksvatten är ett ökande problem över planeten. Vatten förpackat i plastflaskor använder 2 000 gånger mer energi än kranvatten. Varje dag transporteras och säljs 1,4 miljarder plastflaskor världen runt. Mindre än tio procent återvinns. Wayouts nyckelfärdiga koncept är avsett att ersätta befintliga ohållbara lösningar och kan snabbt installeras var som helst i världen. Det skalbara modulära konceptet är framtaget för att passa olika behov och sammanhang, från mindre bostadsområden och lokala kommersiella verksamheter till vattenförsörjning och beredskap på rikstäckande nivå.

– Om det är något vi lärt oss 2020 är det att det inte längre är möjligt att förlita sig på globala värdekedjor. Vi måste bryta mönstret, börja producera lokalt och bli självförsörjande på ett hållbart sätt, säger Ulf Stenerhag, vd för Wayout.

Grundarna Martin Renck, Creative Director och Ulf Stenerhag, VD

Wayout installerade nyligen världens första helt soldrivna mikrofabrik i i nationalparken Serengeti i norra Tanzania och har under 2020 förärats prestigefulla priser bland annat från Red Dot i Singapore samt från både japanska och amerikanska Good Design. Formen står designduon Bernadotte & Kylberg och No Picnic.

Läs mer om vattenprojektet på www.wayoutwater.com/teleport

• Vetenskap, teknik

• mikrofabrik
  • vatten
  • hållbarhet

Wayout tillverkar nyckelfärdiga och miljövänliga mikrofabriker som hyrs ut till lokala organisationer och entreprenörer som ser fördelarna med lokal produktion av vatten och andra drycker. Istället för att skeppa färdigförpackade drycker kors och tvärs över planeten med tonvis av koldioxid och plastsopor som följd erbjuder Wayout ett hållbart och kommersiellt alternativ för lokal försörjning av vatten och drycker.

Carolina Gahn

Presskontakt Gahn Fishing PR +46 737-854632