Pressmeddelande -

Indiska EP Kamat Group och prisbelönta Wayout inleder ett samarbete för att öka tillgången till rent vatten i Goa, Indien.

Idag saknar mer än 2 miljarder människor tillgång till rent dricksvatten. Enligt FN riskerar den globala efterfrågan på dricksvatten att överstiga tillgången med hela 40 procent 2030. Wayouts banbrytande teknologi kombinerar toppmodern processteknik med mjukvaruapplikationer som gör det möjligt att producera och distribuera perfekt dricksvatten var som helst i världen, med minimalt ekologiskt avtryck. Att producera vatten lokalt innebär att man hanterar klimatutmaningar såsom tappning, logistik och distribution, och man eliminerar även användningen av plastflaskor, vilket minskar koldioxidutsläppen.

Kvalitén på dricksvattnet i Indien har en stor inverkan på folkhälsan och i dagsläget är det främst de indiska myndigheterna som ansvarat för att övervaka vattenkvalitén i landet. Samarbetsavtalet mellan EP Kamat Group, som tillhandahåller lösningar för återanvändning av avloppsvatten genom reningsverk (STP) och Wayout innefattar 30 mikrofabriker runtom i Goa. En enda mikrofabrik kan producera 240 000 liter dricksvatten i månaden och hindrar samtidigt upp till 250 000 plastflaskor och 40 ton koldioxid från att komma in i ekosystemet.

- Vi är mycket glada att inleda samarbete med EP Kamat Group och att få ta del av deras arbete att ’städa upp’ Indien på plastavfall samt ge människor tillgång till rent dricksvatten. Ett enda Wayout-system ger ca 3000 personer rent och säkert dricksvatten, utan biprodukter, per dygn samtidigt som det förhindrar upp till 483 ton växthusgaser och 5,7 miljoner engångplastflaskor från att komma in i ekosystemer varje år. Våra mikrofabriker kommer kunna bistå med rent vatten för ca 135000 personer i Goa, säger Ulf Stenerhag, VD på Wayout.

EP Kamat Group är en av Indiens ledande bolag inom sanitet och avloppsåtervinning och elimineringen av engångsplastflaskor är ett steg framåt i deras vision om en ren, grön och säker planet.

- Att få samarbeta med ett svenskt innovationsbolag som Wayout känns otroligt kul och inte minst, helt rätt. I Goa tror jag att produktion och distribution av lokalt dricksvatten kommer ha enastående resultat på våra turistplatser, industriområden och inte minst inom hotell och restaurangvärlden, säger Rajkumar Kamat, VD på EP Kamat Group. Både EP Kamat Group och Wayout har samma värderingar och vill bidra till en grönare och bättre planet för alla. Rent dricksvatten borde vara en rättighet för alla människor, avslutar Rajkumar Kamat.

Kontraktet mellan EP Kamat Group och Wayout är värt 39 miljoner euro och de första mikrofabrikerna placeras i Goa under 2023.

• Vetenskap, teknik

• mikrofabrik
    • vatten
    • innovation

Wayout tillverkar nyckelfärdiga och miljövänliga mikrofabriker som hyrs ut till lokala organisationer och entreprenörer som ser fördelarna med lokal produktion av vatten och andra drycker. Istället för att skeppa färdigförpackade drycker kors och tvärs över planeten med tonvis av koldioxid och plastsopor som följd erbjuder Wayout ett hållbart och kommersiellt alternativ för lokal försörjning av vatten och drycker.

Carolina Gahn

Presskontakt Gahn Fishing PR +46 737-854632