Årets rödvindproducent lanserar nytt vin i Sverige

Gerard Bertrand vann under 2011 Wine Ehtusiasts utmärkelse European Winery of The Year och under 2012 International Wine Challenge blev han utsedd till Red Winemaker of the Year. Gerard Bertrand och importören Fondberg väljer nu at lansera vinet Terroir Corbieres på den svenska marknaden.

Gerard Bertrand var kapten i franska rugbylandslaget men lade skorna på hyllan för en bejublad karriär som vinmakare. I år blev han utnämnd till världens bästa rödvinsmakare och utnämnd till årets europeiska vineri! Från rugbyhjälte har han gått till att bli en av världens ledande stjärnor på den internationella vinhimlen.

Som rugbyspelare lärde sig Gerard Bertrand vad som krävdes för att vinna, gå hela vägen och stå som segrare. Den mentaliteten tog han med sig in i vinvärlden och nu står han där – världens bästa rödvinsmakare.

Gerard Bertrands brinner för södra Frankrike och den vinskatt som Languedoc-Roussillion har att erbjuda. Mycket medveten om miljön och bekämpningsmedels inverkan på växtligheten drivs stora delar av produktionen med ekologiska jordbruksmetoder och hållbarhet präglar allt som Gerard sätter sitt namn på.

Terroir Corbieres finns på Systembolaget, kostar 99 kronor och har artikelnumer 73422. Vinet är gjort på druvsorterna Grenache, Syrah och Mourvedere och är djupt mörkrött med koncentrerade aromer av mörka bär, vanilj, en lätt kryddighet och lätt rostade toner. Vinet passar utmärkt till rejäla anrättningar av vilt och svampstuvningar men blir också läckert till en hemgjord hamburgare!

För varuinformation kontakta:

Lucas Spinnars