Webbfabriken genomför ett stort IT projekt

Webbfabriken genomför under sommaren sitt stora IT projekt där de bygger upp en ny ultramodern samt som vanligt säker IT miljö.

En trygg och stabil miljö existerar redan men de har i över ett år arbetat fram ett nyare system med många intressanta funktioner. Projektet består av flera delprojekt i vilka det kan förekomma nedstängning och omstart av vissa delar av deras IT miljö. Det berör inte kunderna så mycket då webbfabriken har en hel del redundans men för att göra arbetet enklare arbetar webbfabriken med projektet under dagtid. Detta gör även att eventuella fel snabbt kan åtgärdas.

Ingen är felfri och inte heller webbfabriken men är man duktig på sitt yrke och kan åtgärda fel snabbt och exakt påverkas inget system.

Vid skrivandes stund har de bl.a. passat på att flytta över en av deras namnservrar(DNS) till ett nytt IP nät. Gör man en koll på deras domän och namnservrar får man ett felmeddelande om att ett "glue-record" inte stämmer. Detta är p.g.a. de bytt IP adress på namnservern i samband med flytten och internets root-servrar ännu inte uppdaterat den nya informationen. Root servrar uppdaterar regelbundet sin information i 48 timmars intervaller.

Webbfabriken äger sedan flera år tillbaka ett antal IP nät som kallas för PI Nät vilket gör dem operatörsoberoende och kan själva ansvara och styra över sitt nät. Avdelningen Webbfabriken network operations center (NOC) administrerar nätet samt ansvarar för driften och utvecklingen av nätverket.

• Webbtjänster

Robert