70-talsvillan fick nytt utseende med en vit rivputs

70-talsvillan blev modernt putsat funkishus

Linda Wallgren, influencer och inredare, har tillsammans med sambon Daniel Larsson totalrenoverat en stor villa från 1970-talet. I ett samarbete med Weber fick den tidigare mörka tegelfasaden under sommaren ett helt nytt ansikte med Webers rivputs. Husets förvandling har fått uppmärksamhet både i sociala medier och av invånarna i Mariestad.

Huset på Krafthagsgatan 12 har blivit något av en snackis i Mariestad. Den tidigare mörka, murriga tegelvillan från 1970-talet har totalrenoverats under de senaste två åren av Linda själv och sambon Daniel Larsson, 27, och har gett huset ett lyft som ingen -utom Linda och Daniel själva- hade kunnat föreställa sig och en ny tillvaro, som inte ens Linda själv hade kunnat föreställa sig.

Linda har haft ett intresse för inredning sedan hon var liten och sambon Daniel är snickare, en perfect match för att förverkliga en husdröm. Båda är födda och uppvuxna i Mariestad, en småstad i Västra Götaland där Göta älv möter Vänern. Innan husrenoveringen som Linda har jobbat med på heltid de senaste två åren arbetade hon med inredning på möbelvaruhuset Mio. Huset som var ett spontanköp våren 2016 blåstes ut helt och hållet för en totalrenovering. – Vi hade egentligen tänkt bygga ett helt nytt hus, berättar Linda. - Vi hade ritningen klar och visste precis hur vi ville ha det. Men så dök huset på Krafthagsgatan upp. ”Skalet” var modernt i funkisstil men ytskikten 70-tal och paret såg potentialen att förvandla huset till ett nytt och toppmodernt hem. - Så fort vi såg huset såg vi bort allt det gamla och såg vilka möjligheter som fanns, det har varit en jätterolig resa! berättar Linda.

Inredare och influencer på heltid

På sitt privata Instagram-konto började Linda lägga ut bilder på renoveringens framsteg och på inredningen. Gensvaret och intresset blev stort och hon startade även en blogg. Det ena ledde till det andra och idag driver hon eget företag och är influencer och inredare på heltid. Där arbetar hon mycket med nätbaserad homestyling som gör det möjligt att ta uppdrag även på distans. – Jag har alltid haft ett intresse för inredning och skulle säkert ha jobbat med det på ett eller annat sätt men jag hade aldrig kunnat tro att det skulle bli såhär, säger Linda och en förundran i hennes röst gör att man förstår att hon fortfarande inte riktigt har landat i allt. - Det fanns ingen plan att bli influencer eller gå in i den världen, säger hon.Hon uttrycker också sin beundran för sambon Daniels driv, han har jobbat hårt med huset vid sidan om jobbet som snickare och därtill spelar han fotboll.

Putsad fasad som väckt uppmärksamhet

En putsad vit fasad var tanken redan när de ritade det där nybygget som byttes ut mot husköpet och den drömmen höll de fast vid. Under tre varma sommarmånader arbetade en anlitad entreprenör med att slå den vita rivputsen för hand och precis dagen innan bevattningsförbud utlystes blev eftervattningen av fasaden klar. - Vi har verkligen längtat efter att putsen skulle komma på, det är en så stor förvandling! – Vi är så nöjda både med val av puts och med den vita kulören, det blev precis som vi önskade.

Huset ligger i ett område precis vid vattnet och husen är merparten villor byggda på 70-talet. Människor som passerar överraskas av husets radikala förändring, bilar åker in och vänder på gatan för att ta sig en titt. – Det har blivit som ett visningshus, skrattar Linda som också förklarar intresset och uppmärksamheten med att huset och dess väldiga förvandling synts i sociala medier. Nu återstår lite småfix och Linda och Daniel funderar även på att göra stödmurar att putsa i samma vita kulör som huset. Så kanske får Weber anledning att återkomma till Mariestad.

Se fler bilder före och efter renovering på Lindas instagram interiorbylindawallgren.