Kulturkvarteret Örebro

Weber – ett givet val när ljudkraven är extra höga

Rikskände arkitekten Gert Wingårdh har sagt att Kulturkvarteret i Örebro är något alldeles extra. Weber är i allra högsta grad delaktiga i projektet – med leverans av golvavjämningsprodukter och teknisk kompetens.

Kulturkvarteret, som ritats av Wingårdh Arkitekter, är ett av de mer uppmärksammade byggena i Örebro de senaste decennierna. NCC är totalentreprenör, byggnaden ska vara färdig runt årsskiftet och inflyttningsklar våren 2021. Av Örebro kommun beskrivs huset som ”en gränsöverskridande plats för upplevelser, lärande och möten för alla, men med ett särskilt fokus på barn och unga.

I huset, som har en total yta av 14 000 kvadratmeter, kommer det finnas flera olika fasta verksamheter, däribland Kulturskolan, Stadsbiblioteket, Länsmusiken, Kommunala gymnasieskolan, Örebro konsthall och en restaurang.

– I och med att det kommer finnas så många olika verksamheter i byggnaden, som till exempel dans och musik, är det väldigt mycket att tänka på ur ljudsynpunkt i projektstadiet och när huset byggs, berättar Morgan Karlsson, säljare på Weber.

Här kommer Webers ljudgolvlösningar in, som använts för att skapa jämna golv som uppfyller de höga ljudkraven. Till bygget har Weber levererat flera olika produkter till företaget Örebro Fogfria Golv AB, som utfört arbetet.

– Kulturkvartetet är ett bra projekt där Weber har sett till att vi har kunnat jobba smidigt.
De ordnade till exempel så vi hade en slang på de våningar där vi jobbade för att kunna pumpa upp flytspacklet direkt. I och med det slapp vi dra upp slangen varje gång det var dags att fylla på med flytspackel, som kom i tankbilar och koordinerades av Weber. En lösning vi verkligen uppskattar, säger Mikael Palmborg, vd Örebro Fogfria Golv AB.

När tekniska problem uppstått har Fogfria Golv haft en dialog med Webers Marknadsutvecklingschef Anders Anderberg.

– Genom honom får vi fantastiskt bra support. Han är fruktansvärt pedagogisk och inger ett otroligt stort förtroende, fortsätter Mikael Palmborg.

Fogfria Golv har enbart jobbat med Webers produkter när det gäller avjämning. De huvudsakliga produkterna som de arbetat med är weberfloor 130 core, som de bottnat med. Ovanpå det, på vissa ytor, där det ska vara industriparkett, har firman använt weberfloor 4602 Industry Base-Extra. Det är en allroundprodukt som både kan vara en färdig yta i publika och industriella miljöer och underlag för ytbeläggningar som ställer höga krav på underlaget.

– Genom hela bygget har vi sett oss som ett lag, där vi har samarbetat med Weber och NCC. Weber har en kunskap som är överlägsen de andra och det känns tryggt att vi har en sån samarbetspartner med oss. De är innovativa och utvecklar nya produkter hela tiden. Jag skulle aldrig välja någon annan produkt – för Weber håller överlägsen kvalitet, tycker Mikael Palmborg.

Webers golvprodukter som sticker ut…

weberfloor 130 core väljs ofta tack vare sin förmåga att torka ut snabbt, även i lite tjockare skikt. Kombinationen av hög förmåga att binda byggfukten kemiskt och samtidigt en relativt öppen struktur som även ger en snabb uttorkning genom ytavdunstning gör att uttorkningsprocessen optimeras. Produkten gör det möjligt att enkelt skapa plana och jämna ytor som underlag för andra Weber golvavjämningar eller som underlag för en ytbeläggning, exempelvis plastmatta, linoleummatta, klinker och flytande parkett. Produkten har en tredjepartsverifierad miljövarudeklaration, EPD.

weberfloor 4602 industry base extra är en allroundprodukt som både kan vara en färdig yta i publika och industriella miljöer och underlag för ytbeläggningar som ställer höga krav på underlaget. Några exempel: nedlimmat homogent trägolv och härdplaster. Produkten har en tredjepartsverifierad miljövarudeklaration, EPD.

Källa: Dr. Anders Anderberg
Marknadsutvecklingschef, Weber