Christian Carlsvärd är Webers nya produktchef för Fasad

Christian Carlsvärd är Webers nya produktchef för Fasad

Under sina drygt 11 år på Weber har Christian arbetat som Leca-konstruktör och även stöttat produktcheferna inom puts och fasad. En god grund när han från 1 augusti tagit över produktchefsansvaret för Fasad (Ventilerat, putsbruk, murbruk och Leca)

I grunden är Christian civilingenjör inom väg och vatten och att han hamnade på Weber var lite av en slump. I rekryteringen till ett stort svensk byggbolag tvekade Christian inför tjänsten och blev istället tipsad av rekryteraren om en tjänst som Leca-konstruktör på Weber. Han gick på intervju och det visade sig vara en lyckoträff, Christian är nu inne på sitt elfte år på Weber.

De första fem åren, fram till att Leca knoppades av och blev Leca Sverige, arbetade Christian heltid som Leca-konstruktör. Därefter 50 % som uthyrd av Weber till Leca som 50 % som stöd till produktcheferna på fasad. De senaste åren har han även stöttat inom betongområdet och behövs ritningar är han behjälplig för samtliga produktområden.

”Utvecklingen från att enbart arbeta med Leca gå vidare mot fasad och sedan även betong och maskin har varit väldigt spännande och rolig, jag har inte suttit still även om tjänsten varit samma”, säger Christian. ”Den stora skillnaden nu blir produktansvaret och möjligheten att påverka vad som ska tas fram och jag ser fram emot den tekniska biten och utvecklingsarbetet där jag kan ta produktområdet vidare”.

En Leca-fantast

Christian brinner för Leca och är glad att det är en del av det produktsortiment som han nu ansvarar för. Trots att han inte har någon hantverksbakgrund har han skaffat sig praktisk erfarenhet av Leca och Webers fasadmaterial bland annat genom att på egen hand ha byggt olika typer av murade hus, ett attefallshus, en fjällstuga och det nu pågående projektet, den privata villan.

”Gällande Leca har jag efter mina år som Leca-konstruktör en väldigt gedigen grund för rollen som produktchef. Och genom att jag arbetat mycket med produktcheferna inom fasad så har jag även en bra inblick i mur- och putsbruk så det känns väldigt tryggt”, säger Christian. ”Det finns en del utmaningar, med ett väldigt stort produktsortiment och många produkter så där kommer det vara ett stort arbete att se om vi kan förenkla och utveckla utbudet. Att se över utbudet utan att tumma på kvalitet och kundernas behov”.