Lyckad lansering av digital mikrokurs för Beijers anställda

Sedan några år erbjuder Weber, som ett komplement till traditionella ”klassrums”-utbildningar, även digitala utbildningar i mobilen, så kallade mikroutbildningar. Med mikroinlärning kan utbildningstillfällen ske när som helst, var som helst, via ett lättillgängligt format. Det gör det också möjligt att effektivt nå ut bredare och till fler hos Webers återförsäljare när alla t.ex. inte har möjlighet att delta vid fysiska utbildningstillfällen.

1500 medarbetare hos Beijer har tillgång till Webers digitala produktutbildningar

Nyligen har Weber i samarbete med Beijer tagit fram mikrokursen “Gjuta med betong” som nu 1500 medarbetare på Beijer har tillgång till i mobilen. Utbildningen är frivillig men bara några dagar efter lanseringen hade närmare 200 personer påbörjat utbildningen med gott resultat och positiv respons.

”Vi har fått jättefin respons från de som genomfört kursen med önskemål om uppföljande fysiska utbildningar”, berättar Anders Ek, som varit med och tagit fram utbildningen på Weber.

Till kursen hör även en utvärderingsdel där några av utlåtandena har varit; “Bra information, enkelt att ta till sig”, “Enkel att utföra.” “Tydligt och bra med aktuella exempel”, “Bra och smidigt sätt att få till sig information”, “Bra utbildning med lagom svårighetsgrad, lätt att förstå”.

En övervägande andel av Beijers anställda anger också att kursen gett stort mervärde och inspiration vilket gör att man känner sig tryggare att ge tips och råd kring gjutningsarbeten till slutkund.

”Vi håller nu på och tar fram nästa digitala mikrokurs inom murning, som lanseras till Beijer i slutet av augusti”, säger Anders Ek.

Saint-Gobain har ett globalt ramavtal med det svenska företaget Moblrn, som erbjuder en enkel plattform för att skapa och distribuera produktutbildningar till mobilen.