30 års erfarenhet av beprövade putsfasader

30 års erfarenhet av beprövade putsfasader

maxit AB har det senaste året inventerat, simulerat, provat och verifierat maxits beprövade putslösningar och kan idag med säkerhet säga att maxits fasadsystem - rätt monterade - är fuktsäkra, robusta, funktionella, estetiska, energibesparande och förlåtande. maxit har över 30 års erfarenhet av sina putslösningar och har levererat över 7 miljoner kvadratmeter putsade fasader.

SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, kom med sin larmrapport i fjol om fuktskador i relativt nybyggda hus. De skador som hade uppstått hade i de flesta fall skett på väggar med tunna putsskikt (oftast 3-4 mm) på isolering av styrencellplast. Rapporten har satt igång en olycklig och onyanserad debatt i media där putsade fasader i många fall har blivit synonymt med fuktskador.

Fasader som "andas"
maxit har över 30 års erfarenhet av fasadsystem och vi arbetar ständigt med att förfina och utveckla dessa i nära samverkan med våra kunder. maxits beprövade putssystem består av kalkcementbaserade ånggenomsläppliga mineralputsskikt applicerade på mineralull. Dessa konstruktioner skapar mycket öppna system som torkar ut snabbt om fukt tar sig in utan att negativt påverka bakomliggande konstruktion. Även om mindre byggfel uppstår blir systemet med sin snabba uttorkning förlåtande.

Vad skiljer de beprövade systemen från de fuktskadade?
De flesta skadorna har upptäckts på system där en organisk tät tunnputs har använts på styrencellplast. Till skillnad från den mineraliska putsen är den organiska tunnputsen tätare. Styrencellplasten som tunnputsen sitter på är mycket tät och detta betyder att uttorkning genom det täta ytskiktet och isoleringen går mycket långsamt om vatten har tagit sig in genom sprickor i fasaden eller dåliga anslutningar vid till exempel fönster eller markiser. De fuktkänsliga materialen som träreglar och gipsskivor stängs därmed inne mellan två ångtäta skikt, plastfolien på insidan och tunnputsen på styrencellplast på utsidan. De blöta träreglerna och gipsskivorna förblir blöta och det blir grogrund för mögel och det är risk för att träet ruttnar.

Inventering av 30000 kvadratmeter putsade fasader
För att utvärdera funktionen av maxits putsade fasader som byggdes mellan 1980 och fram till idag anlitades en extern konsult för att göra en inventering. maxit inventerade 28 byggnader som motsvarar 30000 kvadratmeter fasad och vi kunde konstatera att fasaderna är välfungerande utan fuktproblem. maxit har även provat fasaderna i slagregnstest på SP i Borås. Resultatet visar att fasaderna har god täthet mot regn. Se bifogad utlåtande från SP.

Kan vi ytterligare minska riskerna?
Bygger vi med putssystem som kan andas med väl genomtänkta detaljer fungerar det att ha fuktkänsliga material som gipsskivor och träregler i konstruktionen. Men vill vi minska riskerna ytterligare, så är maxits rekommendationer i fortsättningen att byta ut de fuktkänsliga materialen till fukttåliga. Det är även viktigt att det finns tillräckligt med tid till att utföra arbetet på ett fackmannamässigt sätt på arbetsplatsen. Det måste finnas skydd för väder och vind under hela byggprocessen.

För mer information, gå in på www.maxit.se eller kontakta Stefan Kanda, Magnus Boström, Lars-Erik Edgarsson eller Lise Langseth på 08-625 61 00.

Stefan Kanda

Systemchef Fasad & Prefab 08-625 61 35