Hållbartbyggande.se uppdaterad med BREEAM-SE

Hållbartbyggande.se uppdaterad med BREEAM-SE

Idag 24 april 2013 lanseras den svenska versionen av miljöcertifieringssystemet BREEAM som används för fastigheter och byggnation. Byggmaterialföretaget Saint-Gobain, lanserade nyligen webbverktyget hållbartbyggande.se som nu uppdateras med de nya kraven.

Hållbartbyggande.se är ett webbaserat verktyg som förenklar val av material till byggprojekt. Webbverktyget innehåller information om Saint-Gobains byggprodukter och hur de uppfyller kraven för miljöcertifieringssystemen LEED, BREEAM-SE och Miljöbyggnad.

– Från och med idag är Hållbartbyggande.se uppdaterad med BREEAM-SE, berättar Lars-Erik Edgarsson, VD för Saint-Gobain Byggprodukter AB, Weber. Lanseringen av BREEAM-SE kommer att bidra till att miljöcertifierat byggande ökar med ett mer hållbart samhälle som följd.

Hållbartbyggande.se täcker merparten av produktsortimenten från Weber, Gyproc, Isover, Ecophon och Emmaboda Glas. Syftet är att förenkla planering och val av material till olika byggprojekt och uppfylla kraven för de olika certifieringssystemen.

Nyheter i BREEAM-SE
Några av nyheterna i BREEAM-SE är svensk text liksom direkta hänvisningar till svensk lagstiftning, svensk praxis och svenska förordningar. Dessutom tillkommer anvisningar för områden som fukt, farliga ämnen och radon.

– Det här är en välkommen nyhet. Med BREEAM-SE blir det enklare att tillämpa miljöcertifiering i kommande byggprojekt, säger Pia Öhrling, expert på miljöcertifieringsfrågor.

Saint-Gobain är världens största leverantör av byggmaterial och har omfattande verksamhet i Sverige. – Vi kan leverera merparten av de material som behövs inom byggnation, säger Lars-Erik Edgarsson. Hållbart byggande växer och i framtiden räknar vi med att miljöcertifiering blir en förutsättning för att överhuvudtaget få bygga.