Limma gipsskivor med maxit SERPO 616 Multi Max

Limma gipsskivor med maxit SERPO 616 Multi Max

Lägga klinker på trägolv? Det är både snyggt och praktiskt med klinker på hallgolvet. Och eftersom hallen inte är ett våtrum så behövs inget tätskikt och du behöver inte oroa dig för vattenskador. Det finns dock några saker att tänka på.

Innan du sätter klinker bör du lägga en gipsskiva på trägolvet. Rörelser i träbjälklaget kan annars göra att plattorna släpper eller att fogen spricker. Gipsskivorna limmar du enkelt fast med SERPO 616 Multi Max. När limmet härdat behöver du inte använda en speciell fästmassa till klinkerplattorna utan kan använda SERPO 616 Multi Max även till detta.

SERPO 616 Multi Max är ett snabbtorkande dispersionslim som främst används till uppstyvning av bjälklag men även kan användas till limning av cellplast, undertak, mineritskivor, samt som fästmassa till kakel och klinker. I våta utrymmen kan SERPO 616 Multi Max användas tillsammans med en våtrumsgodkänd skiva i liknande konstruktion som ovan.

OBS! Skivan får inte skruvas till underlaget då rörelser fortplantas genom dessa vilket kan skapa sprickbildning. SERPO 616 Multi Max kan inte användas som fästmassa för kakel/klinker i våtrum.

Denna text är från 2008-03-28. maxit AB heter numera Saint-Gobain Byggprodukter AB och verkar under varumärket Weber. SERPO 616 Multi Max säljs nu under namnet weber.set 616 Multi Max.

Sunda system och produkter för hållbart byggande

Weber har en marknadsledande ställning inom mineralbaserade byggprodukter på den svenska marknaden. Weber utvecklar, tillverkar och säljer produkter och system för bygg och anläggning inom mur- och puts, golvavjämning, betong, plattsättning/tätskikt samt Leca® block. www.se.weber

Saint-Gobain Sweden AB är företaget bakom varumärkena Dalapro, Gyproc, ISOVER och Weber. Företaget ingår i den franska Saint-Gobain-koncernen med ca 179 000 anställda. I Sverige bidrar drygt 850 anställda till en omsättning på drygt 3,2 miljarder SEK.

Weber har en marknadsledande ställning inom mineralbaserade byggprodukter på den svenska marknaden. Weber marknadsförs i Sverige av Saint-Gobain Sweden AB som ingår i den franska Saint-Gobain koncernen. www.se.weber