Snabbt och lätt med nya generationen Leca® Block från Weber

Snabbt och lätt med nya generationen Leca® Block från Weber

I femtio år har byggbranschen försetts med naturliga, hållbara och sunda lösningar av Leca®. Nu är det dags för nästa generation: ett nytt system fullt av nytänkande och fördelar, inte minst när det gäller ergonomi och ekonomi.

Leca Block är ett komplett system som ger ett helt nytt och rationellt sätt att mura grunder, källarväggar och robusta ytter- och innerväggar. Det är ett nytt men samtidigt beprövat system eftersom det finns på den finska marknaden sedan 2010.

Lättare att lyfta och snabbare att mura
Leca Blocken är kortare och lättare än traditionella murblock. Blocken i de större bredderna är försedda med hål i mitten, vilket gör dem både avsevärt lättare och mer greppvänliga. Leca Block är cirka 20 % lättare – utan att för den skull förlora några av de goda egenskaper som tidigare murblocken har.

Den lättare vikten och greppvänligheten kommer hantverkarna direkt till gagn genom att det sparar på deras kroppar. Dessutom förenklats själva arbetsmomenten genom att de nya blocken har not och spont. Detta underlättar arbetet och sparar tid eftersom det inte krävs någon inpassning. Blocken hamnar rätt redan från början.

Nya hjälpmedel
Nya murarlådor effektiviserar appliceringen av murbruket. Murarlådan fylls med murbruk och dras med ett enkelt handgrepp över blockraden. Bruket läggs ut snabbt och i rätt mängd. Murarlådor finns både för de breda och smala blocken. Till murarlådorna används det nya smidiga murbruket Weber Flexoheft.

Enligt våra erfarenheter från Finland så kan arbetstiden förkortas med mer än 20 % när man arbetar med Leca Block och murarlådor mot att arbeta med traditionella murblock och murarslev.

Gå in på www.weber.se för mer information om de nya Leca Blocken.

Weber, Saint-Gobain Byggprodukter AB, har ensamrätt till varumärket och logotypen Leca® i Sverige.