Streamhjälpen återvänder

Streamhjälpen återvänder

Webhallens omtyckta välgörenhetsstream återvänder till en skärm nära dig.

Klockan 20:00 på Luciadagen påbörjas 144 timmar av Streamhjälpen.
Streamhjälpen är en insamling till Musikhjälpens bössa, som följer ett liknande koncept till Musikhjälpen. Tre programledare som dygnet runt i 144 timmars tid underhåller, intervjuar och håller i insamlingen från en studio "bur". Skillnaden är förstås att Webhallen gör en gaming-twist på det med spel i olika former. I år gästas buren av bland annat Tejbz, Paula "Fenjima" Manrique, Hazelight och Sweclockers.  För insamlingen hålls dessutom flera auktioner på Tradera under streamens gång, där allt oavkortat går till insamlingen.

Årets tema är "För en värld utan barnarbete". För trots att alla barn har rätt till en trygg barndom tvingas just nu 160 miljoner barn i världen till barnarbete.

"Att barn får vara just barn är väldigt viktigt för oss på Webhallen och att vi är med och gör det här är en självklarhet. Streamhjälpen är ett event som ligger nära Webhallens hjärta där vi får använda spelande i vår stream till ett samhällsnyttigt ändamål - samla in pengar till välgörenhet. Det har varit väldigt uppskattat tidigare och vi har lockat in många spännande gäster med underhållande delmoment. Det bästa är att vi vet att pengarna kommer dit de behövs genom Musikhjälpen. 700 000 kr förra året var stort, men vi har siktet på att samla in ännu mer än det i år." Filippa Modig, Pressansvarig Webhallen.

Årets programledare är Michaela "Missmikkaa", som är Streamhjälpens återkommande stjärna. Patrik "Pliind", känd inom forumskretsar som komponent-kännare. Och Lisa "Lunartiz", en nykomling på Webhallen som snabbt gjort intryck på både kunder och kollegor.

Streamhjälpen streamas från produktionsbolaget Qruxels studio i centrala Stockholm.

Sponsorerna som gör Streamhjälpen möjlig i år är Acer, Nordisk Film, LEGO, Bose, Eufy by Anker, Microsoft, Bergsala, TP-link och Razer.