Axfood väljer Weblink

18 juni publicerade Telecom idag, Sveriges ledande facktidskrift i telefoni- och kommunikationsbranschen, en artikel om att Axfood väljer ISDN via SIP och operatör blir Weblink. Affären berör 350 butiker inom Willys och Hemköp.

För Weblink innebär artikeln ytterligare ett bevis på att man har en lösning för alla tusentals företag som har ISDN Duo-växlar och som påverkas när Telia stänger ner ISDN vid årsskiftet.

Utdrag ur Telecom idags artikel:

Axfood har 350 butiker med lokala växlar, samtliga anslutna via isdn duo som försvinner vid årskiftet. Istället för att skaffa nya växlar går man över till en lösning med gateways och flyttar telefonin på det sättet till en sip-tjänst.

Egentligen har Axfood, med livsmedelskedjorna Willys och Hemköp, haft telefonisituationen på agendan under flera år. Varje gång Telia deklarerat att isdn duo ska stängas har de hajat till, för att sedan luta sig tillbaka igen när tjänsten ändå fått leva vidare. Men nu är det ingen tvekan längre, Telia stänger möjligheten att ha telefonväxlar eller andra system anslutna via isdn duo vid årsskiftet och det gäller att hitta en annan lösning.

– Vi har tala med en del leverantörer som tyckt att vi borde byta ut alla växlarna. Det skulle bli oerhört dyrt, konstaterar Mats Axellie, it-ansvarig på Hemköp.

***

De befintliga växlarna får vara kvar oavsett om de är tämligen nya eller har många år på nacken. Men istället för isdn duo-anslutning mot telenätet kompletteras växlarna med gateways som kan hantera sip-linjer för telefonin. Man byter ut bäraren av trafiken, helt enkelt.

***

När Hemköps Mats Axellie fick ögonen på sip-lösningen för de befintliga växlarna undersökte han om det fanns andra leverantörer som har liknande koncept. Men det var ingen annan som kunde erbjuda motsvarande nivå av funktion till ett lika bra pris.

– Vi tappar ingen funktionalitet jämfört det vi har idag med isdn. Däremot vinner vi genom sänkta kostnader över tid, säger Mats Axellie.”

Läs artikeln i sin helhet...

I samband med artikeln presenterar Telecom idag också några tips från Mats Axellie, it-ansvarig på Hemköp.

AXELLIES BÄSTA RÅD
Mats Axellie, it-ansvarig på Hemköp och den som håller i Axfood-koncernens aktuella telefoniprojekt, har några bra tips inför stängningen av isdn duo:

• Undersök noggrant om det går att bara skifta bärare av telefonin istället för att byta hela växeln.

• Kör vidare med den befintliga växeln om den fungerar bra, även om den är avskriven.

• Ta chansen att göra en sanering av abonnemangsfloran. Där finns säkert abonnemang som inte längre behövs.”

Läs artikeln i sin helhet…

• isdn