En sak jag sällan missar är våra kompetenskvällar

Kort om kompetenskvällar: dessa workshops består i att någon av våra kollegor på Webstep som är duktiga och brinner för ett ämne skapar en presentation och berättar om detta i våra lokaler.

Jag är i grunden en gammal konsult med många års erfarenhet inom systemutveckling och arkitektur. I några år har jag haft nöjet att arbeta som chef och ledare för ett fantastiskt gäng konsulter på Webstep och en sak jag sällan missar är våra kompetenskvällar, som för mig blivit ett mycket bra sätt att hålla mig uppdaterad kring den vardag som ju utgör grunden i vår verksamhet.

I onsdags hölls en mycket uppskattad dragning inom programmeringsspråket Python, där vår självutnämnde expert Mats Jernsell, höll här en faktaspäckad introduktion kring ämnet.

Att presentera ett ämne som Python, för användare med olika kunskapsnivåer är definitivt en utmaning. På plats hade Mats förberett en utvecklingsmiljö med interaktiva exempel och svårlösta problem som var otroligt att kul att arbeta med. Aktiviteten i de olika grupperna var febril och produktiviteten var hög.

Stort tack till dig Mats, det var många som gick från workshoppen med blodad tand, däribland undertecknad!

Även om du som läser detta inte skulle jobba på Webstep, men tycker det verkar vara ett intressant sätt att ta del av ny teknik och kunskaper, prata då med din närmaste chef och dra där i gång liknande aktiviteter på ditt bolag - kanske bjuda in en av våra erfarna konsulter till att presentera ett ämne just ni vill veta mer om?

Jag ser redan fram emot nästa kompetenskväll i januari, då kommer jag få lära mig allt jag missat kring Docker.

Kort om författaren:
Eje Thorarinsson, Regionsansvarig på Webstep
Som namnet antyder, så kommer Eje ursprungligen från Island. Han har tidigare ett förflutet som konsult inom integration och arkitektur för Java och Middleware-lösningar och han är en stark förespråkare av Open Source. Eje är en teknikentusiast med många hobbyprojekt på sin lyra. Fritiden spenderas med familj och vänner, strax utanför Uppsala.