​Afrikansk vardag i din mobil

​Afrikansk vardag i din mobil

Rose, Hellen och Gideon kämpar med andra utmaningar än dem vi har i Sverige. De bor på den kenyanska landsbygden och nu kan du ta del av deras vardag, direkt i mobilen.

Biståndsorganisationen We Effects kampanj En vanlig vecka överbryggar 600 mils avstånd med små meddelanden som påminner om en annan verklighet.

”Att hämta vatten tog mig många timmar i dag. Vattendraget nedanför huset är bara en tunn liten strimma så jag letar på andra ställen också, i gropar och diken. Jag måste fylla plastdunken skopa för skopa. Det räcker ingen vart.” Texten är hämtad från Hellen Ngina Mutisas uppdateringar om livet på den kenyanska landsbygden.

Det vardagsliv vi lever i Sverige är väsensskilt från det miljontals småbrukare upplever i exempelvis Kenya. Få av oss förstår vad det innebär att leva på några kronor om dagen. I kampanjen En vanlig vecka får vi under sju dagar via sms-uppdateringar följa tre kenyaners vardag och ta del av deras kamp mot torka, brist på mat och försök att tjäna pengar. Men den handlar även om hopp och möjligheter att skapa sig ett bättre liv. Genom kampanjen kan vi komma nära vanliga människors liv i Afrika och få en helt annorlunda bild av vilka utmaningar många har.

– När vi kommunicerar om situationen i utvecklingsländer måste vi alltid försöka minska alla hinder som finns på vägen hem till svenskarnas köksbord. Det är inte bara flera hundra mil som skiljer, det är även miljö, kultur, klimat, hudfärg och mycket annat. Den här kampanjen minskar avstånden, säger Ola Richardsson, kommunikationschef på We Effect.

– Vi vill med En vanlig vecka visa hur livet för fattiga människor på landsbygden ser ut. Samtidigt vill vi sprida kunskap om att den som vill kämpa för världens fattiga måste kämpa för deras småskaliga, hållbara jordbruk. För tillväxt inom jordbruket är åtminstone dubbelt så effektivt som tillväxt i andra sektorer när det gäller att minska fattigdom. Det är avgörande för att minska hunger, säger Anneli Rogeman, vd för We Effect.

En vanlig vecka startar den 18 november och pågår till jul. Man kan när som helst under perioden följa Rose Mutindi Ndeto, Hellen Ngina Mutisa eller Gideon Ndambuki. Kampanjen hittar du på: www.envanligvecka.nu

Foto på Hellen Ngina Mutisa bifogas.
Foto: David Mutua

Bildtext: Hellen Ngina Mutisa i Kenya tillbringar flera timmar om dagen med att leta vatten. I kampanjen En vanlig vecka kan deltagarna följa hennes vardag under en vecka.

We Effect (före detta Kooperation Utan Gränser) är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 25 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.