Anneli Rogeman ny vd för Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen

Anneli Rogeman har utsetts till ny vd för biståndsorganisationerna Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen.  Hon är i dag är vd och chefredaktör för Tidningen Vi. Anneli Rogeman tillträder den nya tjänsten den 1 januari 2011.

– Att leda organisationer där insamlingsverksamhet står för en betydande del kräver ett oerhört engagemang, driv och kreativitet. Det gäller att följa med i tiden och omvärlden, att hitta nya former och nå fram till nya målgrupper. Det är ett betydelsefullt och utmanande uppdrag som jag är väldigt glad att Anneli Rogeman har tackat ja till, säger Nina Jarlbäck, styrelseordförande i Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen.

– Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen har funnits länge och åstadkommit mycket under den tiden. Tyvärr känns fattigdoms-, rättvise- och klimatfrågorna mer angelägna än någonsin. Här har dessa båda organisationer en mycket viktigt roll att fylla. Det är därför jag med stor ödmjukhet och glädje har tackat ja till dessa så meningsfulla uppdrag, säger Anneli Rogeman.

Anneli Rogeman är sedan januari 2005 vd och chefredaktör för Tidningen Vi. Hon är också ledamot i Vi-skogens styrelse sedan 2005 och har även genom Tidningen Vi, som 1983 grundade Vi-skogen, följt och bevakat organisationens arbete och utveckling.

Anneli Rogeman, med en fil kand i statskunskap och litteraturvetenskap, har en lång karriär inom media bakom sig. Bland annat har hon arbetat som redaktionschef och stf ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet, kulturchef på Sveriges Television, vd och chefredaktör för TV4 Uppland och chefredaktör för Exportrådets tidning Svensk Export. Anneli efterträder Lennart Hjalmarson som går i pension.

För mer information kontakta:

Nina Jarlbäck, styrelseordförande Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen, tel. 08-743 2650

Anneli Rogeman, tel. 070-248 26 40

Kooperation Utan Gränser arbetar med biståndsprojekt i ett tjugotal länder, främst i Afrika och Centralamerika. Biståndet sker utifrån konceptet ”hjälp till självhjälp”.

Vi-skogen arbetar med fattigdomsbekämpning runt Victoriasjön i Afrika. Det görs bland annat genom agroforestry, där träd och grödor samplanteras vilket göder marken och ökar böndernas skördar. Träden hjälper familjerna att bli självförsörjande.

Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen arbetar tillsammans i östra Afrika. Läs mer om organisationerna på www.utangranser.se och www.viskogen.se