Dubbelt så många studenter vill göra internationell praktik

Dubbelt så många studenter vill göra internationell praktik

240 personer har sökt till de 18 praktikplatser som We Effect erbjuder i Latinamerika och Afrika. Det är en dubblering från året tidigare. Mest ökar intresset bland ekonomer.

– Intresset för att göra praktik utomlands verkar växa. Det är extra glädjande att många personer från utbildningar som traditionellt inte förknippas med bistånd söker sig till oss. Personer med dessa kunskaper behövs inom biståndssektorn, men vår erfarenhet är att de tidigare oftast sökt sig till den privata sektorn, säger David Fältén, praktikantsamordnare på We Effect.

Drygt 30 procent av de sökande har läst en utbildning inom ekonomi, marknadsföring eller administration. Det är tre gånger så många som från året före. Över hälften av de sökande har studerat samhälle, juridik och psykologi. Även det är en ökning från föregående år.

Bland de sökande återfinns även personer med bakgrund inom internationella relationer, global utveckling, men även naturvetenskapliga ämnen, såsom agronomi och veterinärutbildningar.

Även antalet utlandsfödda svenskar som söker praktik har ökat, med kandidater från exempelvis Pakistan, Uganda och Sydkorea.

– Jag tror många är intresserade av möjligheten att arbeta internationellt men kanske tänker att man då måste ha läst statsvetenskap eller globala studier. Det vi försöker göra, och verkar ha lyckats med i år, är att få personer med bakgrund inom andra områden att se att vi är intresserade av även deras kunskaper, säger David Fältén, praktikantsamordnare på We Effect.

Fakta We Effects praktikantprogram:
Praktikantprogrammet erbjuder personer mellan 20 och 30 år en möjlighet att på plats lära sig mer om förutsättningarna för internationellt bistånd och utvecklingsarbete. Praktiken finansieras av Sida och sker på We Effects samarbetsorganisationer i länder som Paraguay, Zimbabwe, Tanzania ochUganda. De 18 praktikanterna startar sin praktik i september och är sedan ute i drygt fyra månader. Efter praktikperioden kommer de resa runt i Sverige för att sprida sina kunskaper vidare till en svensk allmänhet.

För ytterligare information – vänligen kontakta:
David Fältén, praktikantsamordnare We Effect Tel: 08-120 371 03, david.falten@weeffect.se

We Effect (före detta Kooperation Utan Gränser) är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 25 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.