Fler produkter från biståndsprojekten i Coops butikshyllor?

Biståndsorganisationen Kooperation Utan Gränser ska samarbeta med Coop för att se om det finns jordbruksprodukter från biståndsprojekten som kan tas in i Coops sortiment. Det beslutade Kooperation Utan Gränsers årsmöte som genomfördes i dag.

Beslutet var resultatet av en motion från Konsumentföreningarna Norrort och Väst som under ett besök på ett kaffekooperativ i Guatemala slagits av tanken att kaffeodlarnas livsvillkor ytterligare skulle förbättras om man utöver biståndet fick ökade möjligheter att sälja sina produkter till ett bra pris.

– Dessutom, om produkter från biståndsprojekten dyker på det egna frukostbordet så blir det enklare att förstå vad det handlar om, vilket gör att ännu fler vill vara med och bidra, sade Erik Kyrkander, från Konsumentföreningen Väst.

Kraven på resultatredovisning ökar

Årsmötet hölls i Folksams huvudkontor på Södermalm i Stockholm. Folksams vd Anders Sundströms fungerade som mötesordförande.
Kooperation Utan Gränsers ordförande, Nina Jarlbäck, tog i sitt inledningsanförande bland annat upp att biståndet blivit allt mer ifrågasatt och att kraven på kontroll och resultatredovisning ökar.
– Jag är den första att skriva under på att det behövs mer kontroll och redovisning, men det får inte innebära att utvecklingskraften i vårt bistånd går förlorad, sade Nina Jarlbäck.

Kooperationens år 2012 - en möjlighet

Lennart Hjalmarson, vd för Kooperation Utan Gränser, presenterade verksamheten under det gångna året, som varit framgångsrikt för Kooperation Utan Gränser. Han passade också på att blicka fram mot 2012, året som FN har proklamerat som kooperationens år. Det innebär en möjlighet för Kooperation Utan Gränser och medlemsorganisationerna att göra kooperation och kooperativt bistånd ännu mer känt.
– Det är en utmaning för oss, som vi snart måste börja ta tag i, sade Lennart Hjalmarson.

En ny styrelseledamot valdes in, Ines Uusman från OK. I övrigt var det kaffe som var årsmötets dominerande tema, särskilt förstås det Rättvisemärkta. Årsmötesdeltagarna fick en redogörelse för hur Kooperation Utan Gränser arbetar för att stödja kaffeodlare i Centralamerika, och hur man ger dem en röst i Sverige.

Medlemsorganisationerna fikar rättvist

En undersökning presenterades som syftat till att se om medlemsorganisationerna tagit till sig av budskapet och infört Rättvisemärkt kaffe i det egna fikarummet. Det visade sig att en överväldigande majoritet av medlemsorganisationerna dricker Rättvisemärkt kaffe på arbetsplatsen. Alla medlemsorganisationer som visat sitt stöd för kaffeodlarna fick ta med sig ett presentpaket med Rättvisemärkta produkter hem från årsmötet.