Rapportsläpp 29/4: Hotet mot din kaffekopp

Rapportsläpp 29/4: Hotet mot din kaffekopp

Sverige är ett av de mest kaffetörstiga länderna i världen – varje svensk konsumerar i genomsnitt cirka 3,5 koppar kaffe per dag. Förutom mängden kaffe har vi också vant oss vid att kunna köpa billigt kaffe - vi har lärt oss att konsumera en lyxprodukt till ett lågt pris. Framtiden för kaffeodlare och det kaffe som många av oss dricker är dock osäker.

Miljontals kaffebönder står de kommande decennierna inför mycket stora utmaningar, framförallt på grund av klimatförändringarna. Allt fler överger odling av kaffe för att istället odla andra mindre klimatkänsliga grödor.

Samtidigt ökar efterfrågan på kaffe kraftigt exempelvis Kina, Indien, Brasilien och Ryssland i takt med att människor anammar västerländska konsumtionsmönster. Att efterfrågan ökar, samtidigt som utbudet minskar, är ingen hållbar ekvation. Mycket tyder på att priset på kvalitetskaffe kommer att stiga betydligt under de kommande decennierna.

Välkommen till en presentation av den nya rapporten ”Hotet mot din kaffekopp” av Annika Westerberg och Dennys Bello, We Effects praktikanter i Latinamerika hösten 2013. Presentationen följs av ett samtal om situationen för kaffebönder och kaffeföretag, och vad vi i Sverige kan göra för att bidra till en socialt och miljömässigt hållbar produktion. Medverkar gör Eva Eriksson, hållbarhetschef Löfbergs Lila; Madeleine Streijffert, generalsekreterare Fairtrade; Louise Ungerth, chef Konsument & Miljö, Konsumentföreningen Stockholm; och Anna Tibblin, We Effects regionchef i Latinamerika.

När: Tisdag 29 april kl. 9.00-10.00. Vi bjuder på frukost från 8.30.
Var: Ekoteket, Kulturhuset vid Sergels torg, plan 2. Gå in genom entrén vid Designtorget, Plattan.

Välkommen! Anmäl deltagande till info@weeffect.se.

Kontaktperson:
Alfred Skogberg, pressekreterare
alfred.skogberg@weeffect.se

We Effect (före detta Kooperation Utan Gränser) är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 25 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.