Kaffeodlare från Nicaragua besöker konsumenter i Umeå

Svenskarna ligger på andra plats i världen när det gäller kaffekonsumtion per person. Men det är sällan vi tänker på de människor som odlat vårt kaffe. Trots att det vanligtvis är fattiga människor, vars levnadsstandard är beroende av vår kaffekonsumtion.

Den 22 oktober besöker Maritza Colindres och Adolfo Velásquez Umeå. De är båda småbönder från Nicaragua. De odlar kaffe som konsumeras i rika länder.

Maritza Colindres är 40 år och kassör i sitt kaffekooperativ. Hon odlar ekologiskt kaffe på drygt fem hektar. Adolfo Velázquez odlar kaffe på drygt ett och ett halvt hektar. Han är ordförande i sitt kooperativ. Båda levererar kaffe som är Rättvisemärkt, vilket ger bättre betalning och schyssta villkor.

Programmet innehåller bland annat:

09.00 Forslundagymnasiet. Samtal med elever

14.30 SLU, skogsvetenskapliga fakulteten på universitetscampus. Samtal med studenter

Mariza Colindres och Adolfo Velázques besök i Sverige arrangeras av biståndsorganisationen Kooperation Utan Gränser och Studieförbundet Vuxenskolan.

Läs mer på www.utangranser.se

För ytterligare information: Ninel Barrios Pizarro 073-93 32 747