Att bära vatten hem är en tung daglig uppgift som Florida Sikufa delar med många av världens kvinnor. Den som har världens tuffaste jobb måste vara stark och uthållig. Foto: Ola Richardsson

Kandidat sökes till världens tuffaste jobb

Tröttnat på betald semester och tiofika? Sugen på 80-timmarsveckor med 1.50 kronor i timlön? Biståndsorganisationen We Effect drar nu igång jakten efter en svensk kvinna som vågar ta sig an ”världens tuffaste jobb” – att arbeta som lantbrukare i Zambia.

Under tre veckor i vinter kommer en svensk kvinna att arbeta sida vid sida med den zambiska bonden Florida Sikufa på familjens lilla gård i utanför staden Mumbwa i centrala Zambia. Från morgon till kväll kommer hon hjälpa till med både jordbruket och hushållet: hämta vatten, ta hand om de tre barnen samt mata getterna och hönsen. Självklart blir det också långa pass med hackan under brännande solsken på odlingarna av bomull, majs, soja, bönor, gröna bönor och grönsaker.

Personen som får jobbet garanteras en lön på 18 kronor om dagen, motsvarande lönenivån för jordbruksarbetare i Zambia. I Zambia lever över hälften av befolkningen i extrem fattigdom, det vill säga på mindre än cirka 20 kronor om dagen.

För Florida Sikufa är utmaningarna är extra stora i år. Majsskörden inte gett någon inkomst på grund av dålig nederbörd under regnsäsongen.

- Jag ser fram emot att få lite hjälp när vår gäst från Sverige kommer, hon är så välkommen, säger Florida Sikufa.

Syftet med projektet är att uppmärksamma situationen för kvinnor i fattiga delar av världen. Personen som får jobbet kommer med text, bilder och video rapportera om sina upplevelser, så att fler får upp ögonen för hur ett liv i fattigdom kan se ut. We Effect vill på detta konkreta sätt tydliggöra vad som behöver göras för att bekämpa fattigdom.

- Att vara kvinna och bonde i Afrika innebär inte bara att ta hand om jordbruket, du ansvarar också för vattenhämtning, barnuppfostran, matlagning och allt som har med hemmet att göra. Samtidigt har du ofta liten eller ingen makt över ekonomiska beslut eller inkomsterna. Med världens tuffaste jobb vill vi uppmärksamma detta, säger Anna Tibblin, generalsekreterare på We Effect.

- Vi vet att om kvinnor hade samma tillgång till mark, insatsvaror, krediter och rådgivning som män skulle skördarna öka så mycket att 100-150 miljoner människor skulle slippa gå hungriga. Insatser för att stärka kvinnliga jordbrukare är det mest effektiva sättet att bekämpa fattigdom och hunger i världen. Ökad jämställdhet leder till minskad fattigdom.

Fakta Världens tuffaste jobb:
– Rekryteringen på
www.tuffastejobbet.se pågår till den 21 oktober. Anställningen pågår från 15 januari till den 10 februari 2019.
– Den som söker måste vara minst tjugo år gammal och ha bra kunskaper i engelska. Eftersom arbetsuppgifterna till stor del består av tungt kroppsarbete bör personen vara i god fysisk form. Erfarenhet från jordbruk är en extra merit. För att du ska komma in i gemenskapen och dela vardagen på lika villkor måste personen vara kvinna.
– Det är fjärde gången som We Effect rekryterar en svensk kvinna till Världens tuffaste jobb. Tidigare år har personen arbetat i Kenya, Uganda, respektive Malawi.
– Kvinnor i Afrika producerar upp till 80 procent av maten, men äger eller kontrollerar bara ett par procent av den odlingsbara jorden.

* Pressbilder bifogas

* Sjuksköterskan Karin Kling, som fick världens tuffaste jobb 2016, finns också vid önskemål tillgänglig för intervju

We Effect är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 24 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.