Kooperation Utan Gränser fick pris för sin insamling

Kooperation Utan Gränser har utsetts till ”Årets insamlare” av Frivilligorganisationernas Insamlingsråd (FRII). Det som premieras är Kooperation Utan Gränsers framgångsrika arbete med att engagera anställda och kunder hos de företag som är medlemmar. Samarbetet med Folksam lyfts fram som ett särskilt lyckat exempel på hur detta sätt att arbeta också leder till ökad insamling.

FRII:s motivering till priset löd så här:
"Kooperation Utan Gränser belönas för sitt arbete med att ta till vara på de möjligheter som företags ökande sociala ansvarstagande erbjuder. Organisationen utvecklar skräddarsydda lösningar baserade på företagens verksamhet och intresse och inkluderar både anställda och kunder. Detta ger ökade intäkter, ökat engagemang och stärkta varumärken. Ett exempel är lönegivandet tillsammans med Folksam som gav över en miljon kronor 2009, en tiodubbling på tio år."

"Vi är oerhört glada för det här priset" säger Anna-Maria Broman Ek, tf insamlingschef. "Det här är ett bevis på att målmedvetet och långsiktigt arbete lönar sig."

Många av Folksams anställda skänker varje månad en valfri del av sin lön. Nyligen blev det också möjligt för Folksams kunder att bidra - de kunder som betalar sin premie via autogiro kan välja att ge ett månatligt bidrag till Kooperation Utan Gränser.

Samarbetet mellan Kooperation Utan Gränser och Folksam består inte bara av gåvor. Tillsammans med det kenyanska försäkringsbolaget Cooperative Insurance Company of Kenya (CIC) har Folksam och Kooperation Utan Gränser utvecklat mikroförsäkringen "Bima ya Jamii" – "Försäkring för familjen". Försäkringen riktar sig till dem som vanligtvis är för fattiga för att teckna en försäkring. Redan finns ett flertal fall där familjers försörjning kunnat räddas tack vare mikroförsäkringen.

Kooperation Utan Gränser har ett sextiotal företag och organisationer som medlemmar – alla med sina rötter i den svenska kooperationen. Förutom Folksam är det till exempel Coop, HSB, KF, Lantmännen, LRF, OKQ8, Riksbyggen och Studieförbundet Vuxenskolan. Tillsammans arbetar de för en gemensam vision: en rättvis värld fri från fattigdom.

Läs mer om Kooperation Utan Gränser