Livsavgörande få igång fiske och jordbruk efter tyfonen

Livsavgörande få igång fiske och jordbruk efter tyfonen

FN säger att över en miljon jordbruks- och fiskarfamiljer drabbats av tyfonen i Filippinerna. På ön Panay, där rapporterna hittills varit mycket få, bekräftar We Effects kontakter att jordbrukare och fiskare drabbats extremt hårt och nu står helt utan möjligheter till försörjning.

- Det ser ut som stenåldern på Panay, säger Felix Zamar, koordinator på Pakisama som är en nationell filippinsk organisation för jordbrukare med 70 000 medlemmar.

Mer än en tredjedel av Filippinernas befolkning bor på landsbygden och tyfonen är ett hårt slag mot redan mycket fattiga människor som lever på fiske eller jordbruk. Förstörd jordbruksmark betyder brist på mat och uteblivna inkomster. Flera hundra tusen hektar ris och kokosnötsodlingar är förstörda eller skadade i landet, enligt FN.

På ön Panay, där uppgifterna om skadorna varit mycket få, säger lokala kontakter till We Effect att jordbruket och fisket slagits ut totalt på många platser. I provinsen Aklan, på norra delen av Panay, ligger upp till 85 procent av jordbruksmarken i ruiner. Tusentals hektar av mark för odling av bananer, bambu och citroner är förstörda och stora sockerrörsfält står fortfarande under vatten. Även skadorna på jordbruksredskap och fiskebåtar är omfattande.

- Vi vet fortfarande inte vidden av förödelsen men behoven av mat, skydd, mediciner och vatten är enorma även på Panay. Det är nu parallellt av största vikt att stödja människor att snabbt få igång jordbruk och fiske. När nödsändningarna upphör måste människor kunna livnära sig, säger Anneli Rogeman, vd på We Effect.

We Effect, som arbetat med stöd till fattiga jordbrukare på Filippinerna i flera år, kartlägger och planerar nu hur en insats på Panay kan se ut. Det kan handla om att röja upp skadad mark, bidra med utsäde, bygga upp hus och reparera båtar.

- En lokal journalist som vi var i kontakt med i morse underströk vikten av att jämte hjälpsändningar ge människor stöd och redskap att själva komma på fötter och få en inkomst. Det är helt avgörande för att att minska lidandet på både kort och lång sikt efter denna fruktansvärda katastrof, säger Anneli Rogeman.

We Effects insamling till Filippinerna:
Plusgiro: 90 10 01-8, märk inbetalningen ”Filippinerna”
Sms: EFFECT till 72 900 så skänker du 75 kr

Not: We Effect har personal som koordinerar arbetet på plats i Manilla. Det finns även personer på kontoret i Stockholm med mångårig erfarenhet från biståndsarbete i landet.

För ytterligare information och kommentarer – vänligen kontakta:
Marcus Lundstedt, pressekreterare We Effect
E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se