Malawiska bönder gästar kollegor i Dalarna

Två malawiska bönder besöker Sverige för att bland annat berätta om livet som bonde i ett av världens fattigaste länder, Malawi. Nu besöker de Dalarna för att utbyta kunskap med svenska bönder.

Under tre dagar träffar Fonike Matius och Felix Jumbe kollegor i Dalarna. De besöker bland annat Bondens egna marknad för att träffa lokala livsmedelsproducenter och hälsar på hos en grisfarmare.

Turnén arrangeras av biståndsorganisationen Kooperation Utan Gränser och Studieförbundet Vuxenskolan i samverkan med Lantbrukarnas Riksförbund. Den syftar till att skapa intresse för bönders villkor i fattiga länder.

Genom stöd från Kooperation Utan Gränser får fattiga bönder kunskap och rådgivning så att de kan öka sina inkomster och bli mindre sårbara för exempelvis klimatförändringarnas effekter på jordbruket.

I programmet ingår bland annat:

Lördag den 26 september

• kl 10-12 Besök hos Bondens egna marknad, Folket hus i Falun.

Söndag den 27 september

• kl 11.00- 13.00 besök på en grisfarm som har suggor och smågrisar i lösdrift utomhus. Forsagård i Stora Sedvi som ligger cirka 1 km från Stora Sedvi kyrka.

Media är välkommen att delta under alla delar av programmet

För ytterligare information kontakta Christer Wennerberg: 0708- 55 30 33