Miljonstöd till rent vatten och bostäder i tyfondrabbade Filippinerna

Miljonstöd till rent vatten och bostäder i tyfondrabbade Filippinerna

HSB skänker en miljon kronor till We Effects insamling för tyfondrabbade människor på ön Leyte i Filippinerna. I ett första skede kommer hjälpen gå till rent vatten och nödbostäder för de hundratusentals människor som nu blivit hemlösa i landet.

- HSB har under lång tid genom We Effect stött uppbyggnaden av bostäder och bostadskooperativ i Asien, Latinamerika och Afrika. När Filippinierna och ön Leyte, där vi medverkat till cirka 300 bostäder, drabbats så är det självklart för oss att ställa upp. HSB bidrar därför nu med en miljon kronor som katastrofhjälp, och reparation och byggnation av nya bostäder, säger Anders Lago, förbundsordförande på HSB.

På tisdagseftermiddagen startade We Effect en insamling för att tillsammans med lokala samarbetsorganisationer stödja människor på Leyte, den ö som drabbats hårdast av supertyfonen Haiyans härjningar.

- Vi är enormt tacksamma för stödet till vår insamling. Hundratusentals har blivit hemlösa efter tyfonen i Filippinerna. Bristen på rent vatten, mat och tak över huvudet är akut och det kommer ta flera år att bygga upp de hårdast drabbade områdena. Vi fortsätter nu vädja om hjälp till allt ifrån vattenrening till nya permanenta bostäder, säger Anneli Rogeman, vd på We Effect.

We Effects samarbetsorganisationer berättar att byar och städer längs hela kustremsor är bortspolade på ön Leyte. Vägar och broar är förstörda, elnätet är utslaget och bristen på mat och rent vatten är akut. Exakt hur We Effects insats kommer se ut är inte klart i dagsläget men det handlar om såväl snabba insatser som långsiktigt stöd under de närmaste tre åren tillsammans med lokala organisationer på plats.

- Vi arbetar nu nära våra lokala samarbetsorganisationer för att se till att insatsen blir effektiv och hjälper så många som möjligt. Vår partner Natcco uppskattar i dagsläget att de kommer behöva minst 20 miljoner kronor till vattenrening, nödbostäder och återuppbyggnad av raserade bostäder bara på ön Leyte, säger Anneli Rogeman.

I morgon torsdag reser en delegation till Leyte för att kartlägga och planera hur den We Effect-stödda insatsen ska utformas. Delegationen består av representanter från We Effects lokala samarbetsorganisation Natcco, Röda Korset och Habitat for Humanity.

Stöd We Effects insamling till Filippinerna:
Plusgiro: 90 10 01-8, märk inbetalningen ”Filippinerna”
Sms: EFFECT till 72 900 så skänker du 75 kr

Exempel på hur en gåva används:
75 kronor – ger tabletter och filter för att rena vatten.
300 kronor – ger ett städpaket för att sanera ett hem.
2 250 kronor – ger ett självhjälpspaket för att reparera en förstörd bostad.
18 000 kronor – ger en ny permanent bostad.

Fakta om katastrofen på Filippinerna (källa: FN-organet OCHA):
- 11,3 miljoner är drabbade
- 670 000 människor har tvingats fly från sina hem
- 150 000 bostäder är förstörda eller skadade
- 2,1 miljarder kronor behövs till hjälpinsatsen
- Den officiella dödssiffran är 1798 i skrivande stund men beräknas öka.

För ytterligare information och kommentarer – vänligen kontakta:
Marcus Lundstedt, pressekreterare We Effect
E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se

We Effect (före detta Kooperation Utan Gränser) är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 25 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se