Ola Richardsson ny kommunikationschef för Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen

Ola Richardsson har utsetts till ny kommunikationschef för biståndsorganisationerna Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen.  Ola kommer närmast från tjänsten som kommunikationschef för herrarnas Handbolls-VM 2011 och tillträder den nya tjänsten den 15 augusti 2011.

- Kooperation Utan Gränser har varit känt för sitt professionella och resultatstarka biståndsarbete i över 50 år. Vi är väldigt glada över att ha lyckats rekrytera Ola Richardsson som kommunikationschef. Han har en gedigen erfarenhet av, och stor begåvning för, kommunikationsarbete i allmänhet och varumärkesarbete i synnerhet, säger Anneli Rogeman, vd för Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen.

- Jag kommer till en stabil och väl fungerande organisation. Det är inte inom många jobb man får chans att göra skillnad på ett sätt som betyder något på allvar. Det här är ett sådant och jag är oerhört glad över möjligheten. Rent kommunikativt blir det en stor utmaning i en omvälvande tid, inte minst när det gäller nya medier och företagens ökade vilja att göra gott, säger Ola Richardsson.

Ola Richardsson har fram till nu arbetat som kommunikationschef för handbolls-VM 2011, som bland annat har utsetts till ”Best in Practice” när det gäller webb och sociala medier. Ola har också drivit en PR-byrå, samt arbetat som mediestrateg och varumärkesansvarig inom Region Skåne. Utöver universitetsstudier i ekonomisk historia, statskunskap samt journalistik har Ola också en lång karriär bakom sig som frilansjournalist, reporter och nyhetschef, bland annat på Barometern, Kristianstadsbladet, Kvällsposten och Expressen.

För mer information kontakta:

Anneli Rogeman, vd Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen, tfn 08-120 371 01
Ola Richardsson, 0708-21 77 88

Kooperation Utan Gränser arbetar med biståndsprojekt i ett tjugotal länder, främst i Afrika och Centralamerika. Biståndet sker utifrån konceptet ”hjälp till självhjälp”.

Vi-skogen arbetar med fattigdomsbekämpning runt Victoriasjön i Afrika. Det görs bland annat genom agroforestry, där träd och grödor samplanteras vilket göder marken och ökar böndernas skördar. Träden hjälper familjerna att bli självförsörjande.

Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen arbetar tillsammans i östra Afrika. Läs mer om organisationerna på www.utangranser.se och www.viskogen.se